Forum Klubu ROVERki.pl :: [R75] Fotele - konwersja foteli z wersji GB do EU - poradnik
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R75] Fotele - konwersja foteli z wersji GB do EU - poradnik
Autor Wiadomość
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

  Wysłany: Sob Mar 26, 2011 18:37   [R75] Fotele - konwersja foteli z wersji GB do EU - poradnik
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: wszystkie Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie

Hej!

Jestem po konwersji elektrycznych foteli z anglika, do wersji europejskiej, czyli regulacja wysokością siedziska jest po "dobrej" stronie. ;) Pierwszy taką sztukę wykonał Żukowaty, któremu serdecznie dziękuję za wszystkie wskazówki i porady, a ten poradnik jest naszym wspolnym "dziełem', może przyda się Wam.

Sprawa wydaje się prosta, jednak wymaga masy przeróbek i jeszcze więcej czasu, mi to zajęło cały dzień. Po kupnie foteli z angielskiej wersji 75tki i montażu ich do naszego R fotel kierowcy ma regulację tylko przód/tył i oparcia, natomiast pasażer może sobie jeździć góra/dół i pochylać samo siedzisko. więc do dzieła!

1. Demontujemy fotele przednie z auta i rozbieramy do gołego stelaża (krok po kroku jest to opisane w rave, więc nie będe tego pokazywał):


2. Zdejmujemy zabezpiecznie z pręta odpowiedzialnego za regulację pochylenia oparcia i go wyjmujemy, można wypchnąć go śrubokrętem.


3. Zdejmujemy poduszkę (2 śrubki + 2 zatrzaski), regulację lędźwiową (śrubki) oraz silnik (1 śrubka imbus). Poduszkę oraz regulację lędźwiową odrazu przekręcamy na drugą stronę oparcia, wszystko pasuje.


4. Po drugiej stronie nie ma jednak tulejki, do której mocowany jest silnik odpowiedzialny za pochylenie oparcia, nalezy więc zastoswać dłuższą śrube z tulejką, ja zastosowałem 3 nakrętki z podkłądką w formie tulejki i przykręciłem śrubkę nakrętką z 2 strony profilu ramy. Teraz wystarczy dokręcić silnik oraz założyć pręt i zabezpiecyzć go nakrętką.




5. Zdjęcie obu foteli po zmianie osprzętu oparć ( musimy przełożyć osprzęt, ponieważ nie da rady łatwo zamienić miejscami całych oparć). Po lewej fotel pasażera, po prawej fotel kierowcy.


6.Teraz czas na mocowania foteli. Musimy je zmienić, aby móc założyć napinacze pasów prz tunelu środkowym a nie przy drzwiach ;) a także, aby działa nam regulacja wysokosci pasów bezpieczeństwa. Z angielskiego fotela kierowcy wykręcamy lewe tylne mocowanie.


7. To samo robimy z lewym tylnym mocowaniem w fotelu pasażera.


8. Mocowanie z fotela pasażera przykręcamy dorazu do fotela kierowcy, pasuje ono bez przeróbek, trzeba tylko zastosować tulejkę przy śrubie, ja swoją wykonałem szlifując nakrętkę. Mocowanie do linki regulującej wysokość pasów bezpieczeństwa w fotelu kierwocy mamy załatwione.



9. Teraz, mocowanie z fotela kierowcy (napinaczów pirotechnicznych) przykręcamy do fotela pasażera. Nie pasuje ono, więc musimy lekko je podciąć. Jeśli skręcimy je bez cięcia, szyny fotela nie będą równoległe i mamy problem..


10. Do fotela kierowcy musimy założyć mocowanie napinaczów.


11. Przeszkadza nam w tym kształt łapy, do któej mocowany jest silnik regulujący wysokość, więc wykręcamy całą łapę z silnikiem:


12. Z tylnej części tej łapy odcinamy mocowanie linki do regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa, tniemy taki fragment, żeby zmieśiło nam się mocowanie napinacza. Montujemy skróconą łapę z silnikiem do fotela i skręcamy całość. Fotel kierowcy mamy gotowy, można się już cieszyć działającą regulacją wysokości siedziska.



13. W odciętym mocowaniu linki, wiercimy otwór (trzeba sobi wczesniej przymierzyć do fotela i zaznaczyć miejsce) aby przykrecić go do szyny.


14. Skręcamy całość stosując 1 nakrętkę jako tulejkę między mocowaniem linki a korpusem fotela. Drugi fotel gotowy ;)



Część mechaniczną mamy załatwioną, teraz elektryka. Z racji, że zamienilismy fotele miejscami, musimy też zmienić miejsce mocowania przycisków. Przekładamy wtyczkę i wszystkie potrzebne kable na drugą stronę siedziska, to bardzo proste. Problemem jest samo sterowanie, ponieważ przyciski razem z ukł. sterującym będą zamontowane " do góry nogami". Sytuacja ta wynika z "rzeźbienia" systemu sterowania z angielskich foteli, jeśli ktoś posiada europejskie sterowniki z guzikami po prostu przełoży je do maskownic.

no to lecimy:

15. Demontujemy guziki z maskownic (lekko podważyć) oraz sterowniki (opisane co i jak w rave).


16. Musimy włożyć fotel kierwocy do auta, podłączyć go pod zasilanie i sprawdzić sterowanie. Jeśli wszystko działą, możemy sprawdzić, co trzeba zmienić. Z racji odwróconego sterownika, coś musi jeździć w drugą stronę. W moim przypadku regulacja pochylenia oparcia oraz przód/tył działały tak jak powinny, góra/dół jeździłą odwrotnie.


17. Zamieniamy więc kabelki przy silnikach ( sa regulację wysokosci odpowiadają 2 motory) i sprawdzamy czy jest ok. Fotel pasażera nie wymaga zmian, wszstko działa jak trzeba.


18. Fotel kierowcy gotowy do składania:


19. Jeśli wszystko działa jak trzeba, to możemy uzbrobić fotel w tapicerkę.
20. Zakładamy sterownki do maskownic. Okazuje się, że mikroprzełączniki nie mieszczą się nam w otwory. Podcinamy więc otwory (ja użyłem lutownicy) tak, aby przełączniki swobodnie mogły pracować. Montujemy guziki, zakładamy plastik zabezpieczający, podłączamy kostkę i skręcamy maskownice z fotelem.

GOTOWE!




Jedynym minusem jest estetyka, ponieważ guziki od regulacji pochylenia oparcia są w drugą stronę, trochę kiepsko to wygląda, ale działa. Spróboję to jeszcze kiedyś poprawić uzywając sterownika z wersji EU i będzie juz idealnie ;)

Jak widać, zabawy jest sporo. Jednak wszystko działa super, na dowód krótki filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=QLfBO1CWowA

Dziękuje serdecznie Arturowi "Żukowatemu" za cenne rady i wskazówki, bo to on jest pionierem tej przeróbki ;) mam nadzieję, że komuś się przyda ;)
Pozdrawiam, Markzo.
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
Ostatnio zmieniony przez apples Pią Lip 08, 2011 23:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Sob Mar 26, 2011 18:37   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
Zukowaty 




Pomógł: 155 razy
Dołączył: 05 Cze 2008
Posty: 2438
Skąd: Uć-Poznań



Wysłany: Sob Mar 26, 2011 23:43   

Pamietam tą zabawę :) Ile ja się nawkurzałem jak już składałem a tu się okazuje że jeszce coś nie pasuję. Że tu i tam coś trzeba podciąć, uciąć, przewiercić. Polecam tylko ludzią o silnych nerwach i duzym samozaparciu :twisted:

Świetna robota Markzo. Poradanik tez pierwsza klasa.
Zaklej jeszcze żywicą te maskownice, trochę szpachlówki i polakieruj na czarny półmat w najzwyklejszym akrylu z plastyfikatorem. Prawie nie widać.
_________________
Koła wystarczą 4...cylindrów musi być 5
 
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Sob Mar 26, 2011 23:49   

Markzo, kawał dobrej roboty z opisem i zdjęciami, ale kolizji siedząc w tym fotelu nie chciałbym mieć.
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Nie Mar 27, 2011 08:51   

apples napisał/a:
Markzo, kawał dobrej roboty z opisem i zdjęciami, ale kolizji siedząc w tym fotelu nie chciałbym mieć.


ja też kolizji nie chciałbym mieć, bo szkoda fajnego autka ;) fotele jak fotele, wszystko zrobione tak jak powinno być, wątpie żeby cokolwiek "w razie W" miało się stać ;)
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
Tomek1212 




Pomógł: 84 razy
Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 1512
Skąd: Tarnów



Wysłany: Nie Mar 27, 2011 10:53   

Przerabiałem ten temat w R800, tam jednak było trochę prościej bo trzeba było tylko przełożyć cały dół fotela i trochę pokombinować z elektryką.

P.S. Fotel kierowcy w R75 nie ma pamięci ? Fotele nie mają elektrycznej regulacji odcinka lędźwiowego ?
 
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Nie Mar 27, 2011 11:20   

Tomek1212 napisał/a:
Przerabiałem ten temat w R800, tam jednak było trochę prościej bo trzeba było tylko przełożyć cały dół fotela i trochę pokombinować z elektryką.


tu w sumie też poza tym jednym podcięciem i skróceniem łapy nie ma trudności, problemem było ogarnąć jak to poprzerabiać, teraz bym to zrobił dużo szybciej.

Tomek1212 napisał/a:
P.S. Fotel kierowcy w R75 nie ma pamięci ? Fotele nie mają elektrycznej regulacji odcinka lędźwiowego ?


są wersje z pamięcią i bez, ja akurat u Tomiego 114 dostałem fotele sprawne w bdb stanie bez pamięci więc nie wybrzydzałem, do tego o ile mnie pamięc nie myli to w pamięci foteli jest tez zapisany przebieg i żeby to wszystko odpalić trzeba odwiedzić T4. regulacja lędźwi jest manualna niestety :/
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Nie Mar 27, 2011 14:24   

Markzo napisał/a:
fotele jak fotele, wszystko zrobione tak jak powinno być, wątpie żeby cokolwiek "w razie W" miało się stać
Ingerencja w stelaż oraz stosowanie "dziwnych" dystansów daje do myślenia, ale każdy robi jak chce. Ogólnie dobra robota. :ok:
Markzo napisał/a:
o ile mnie pamięc nie myli to w pamięci foteli jest tez zapisany przebieg i żeby to wszystko odpalić trzeba odwiedzić T4.
Markzo, przebieg zapisywany jest w IPK, LSM i EWS-3.
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Nie Mar 27, 2011 14:30   

apples napisał/a:
Ingerencja w stelaż oraz stosowanie "dziwnych" dystansów daje do myślenia, ale każdy robi jak chce.

ingerencja w 1 z 4 mocowań fotela do szyn, wszystko na ori elementach i szczerze wątpie żeby takie podcięcie wpływało na sztywność elementu, miałem to w rękach i oglądałem ;) zreszta wszystko jest na ori mocowaniach i porządnych srubach ;)
apples napisał/a:
Markzo, przebieg zapisywany jest w IPK, LSM i EWS-3.

bardzo możliwe, widocznie mi się przywidziało ;)
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Nie Mar 27, 2011 14:34   

Markzo napisał/a:
bardzo możliwe, widocznie mi się przywidziało
Nie "bardzo możliwe", tylko na 100%. :wink:
 
 
Tomek1212 




Pomógł: 84 razy
Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 1512
Skąd: Tarnów



Wysłany: Nie Mar 27, 2011 21:40   

No to konstruktorzy się nie popisali z tymi fotelami. Jak już tyle wzięli z BMW to mogli też zaszaleć z fotelami i poza tą elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego przy okazji zrobić jeszcze elektryczną regulację zagłówków jak w E-38.

[ Dodano: Nie Mar 27, 2011 22:40 ]
Tak na marginesie jeszcze dodam, ze w R800 do fotela kierowcy bez pamięci idzie 3przewody a do wersji z pamięcią 28. Ten cały zwój niepotrzebnych drutów idzie do CCU mimo że cały moduł pamięci umiejscowiony jest w fotelu.
 
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Nie Mar 27, 2011 22:08   

Tomek1212 napisał/a:
Tak na marginesie jeszcze dodam, ze w R800 do fotela kierowcy bez pamięci idzie 3przewody a do wersji z pamięcią 28. Ten cały zwój niepotrzebnych drutów idzie do CCU mimo że cały moduł pamięci umiejscowiony jest w fotelu.

nasz miał grzane tyłki i z tego powodu miałem na wierzchu kompletne kostki, wystarczyło tylko wpiąć w nie ori kostki foteli, kabli nie ma tam jakoś specjalnie dużo, chyba 8 przy fotelu kierowcy ;)
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
Zukowaty 




Pomógł: 155 razy
Dołączył: 05 Cze 2008
Posty: 2438
Skąd: Uć-Poznań



Wysłany: Pon Mar 28, 2011 18:49   

apples napisał/a:
Ingerencja w stelaż oraz stosowanie "dziwnych" dystansów daje do myślenia, ale każdy robi jak chce. Ogólnie dobra robota. :ok:


Stelaz nie był ruszany a jedynie mocowanie linki od regulacji pasów "góra/dół" a tulejki w ori tez były. Tulejka czy nakrętka w tym przypadku nie ma znaczenia bo to nie element nośny. Robiłem podobnie i nie ma to żadnego wpływu na wytrzymałość konstrukcji (nie ingerujesz w stelaż tylko w dodatki).


Markzo napisał/a:
nasz miał grzane tyłki i z tego powodu miałem na wierzchu kompletne kostki, wystarczyło tylko wpiąć w nie ori kostki foteli, kabli nie ma tam jakoś specjalnie dużo, chyba 8 przy fotelu kierowcy ;)

Ja miałem ręczne welury bez grzania i też miałem instalację. ;)
_________________
Koła wystarczą 4...cylindrów musi być 5
 
 
 
Rowan 




Pomógł: 166 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 2965
Skąd: Sędziszów



Wysłany: Sro Maj 04, 2011 08:15   

No to ja też mam pytanko. Planowałem kupić sobie fotele angielskie, no i do tego jeden europejski kierowcy, to by rozwiązało problem, bo miałbym dwa z pełnym sterowaniem. No, ale... :mrgreen: Spodobały mi się bardzo fotele pełna skóra z ZT, no i zastanawiam się, czy w nich też by się nie dało zrobić tego co opisał kolega, no i czy wogóle będą pasować Markzo :grin:
Fotele to takie oto: http://allegro.pl/fotel-f...1584094599.html
_________________
"Walduś, pamiętaj cycu..."
 
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Sro Maj 04, 2011 08:18   

na pewno się da, ZT to przeca to samo co 75, jak chcesz mieć oba z pełną regulacją to kup jeden EU, zedrzyj szamte i gąbki a załóż te z ZT ;) spokojnie to ogarniesz ;)
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
Rowan 




Pomógł: 166 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 2965
Skąd: Sędziszów



Wysłany: Sro Maj 04, 2011 08:45   

Markzo, aha, czyli kupić nawet welur z pełnym sterowaniem i założyć na niego poszycie z tego z ZT? To by nie było chyba trudne do zdobycia bo sam eurpejski taki z ZT, to chyba z cudem graniczy zdobyć.
_________________
"Walduś, pamiętaj cycu..."
 
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Sro Maj 04, 2011 08:58   

Rowan napisał/a:
Markzo, aha, czyli kupić nawet welur z pełnym sterowaniem i założyć na niego poszycie z tego z ZT? To by nie było chyba trudne do zdobycia bo sam eurpejski taki z ZT, to chyba z cudem graniczy zdobyć.

tak, dokładnie. Rozbierasz fotel do takiego stanu jak na fotkach wyżej, że zostaje sam stelaż i naciągasz gąbki+poszycie z ZT ;) do ogarnięcia pewnie w 20-30 min ;) w demontażu poszycia fotela problemiki czasem robi pierwszy element - ten panel na tylnej stronie oparcia, od niego zaczyna się demontaż, trzeba uważać, żeby nie połamać zatrzasków, jak już będziesz to robił, to się odezwij ;) a i co zauważyłem, elektrycznie regulowany fotel unosi się wyżej niż fotel regulowany manualnie, do tego jest regulacja pochylenia siedziska, po przeróbce można jeszcze lepiej sobie położenie dupska ustawić ;)
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
Rowan 




Pomógł: 166 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 2965
Skąd: Sędziszów



Wysłany: Sro Maj 04, 2011 09:22   

Jeśli sie zdecyduję, na pewno się odezwę. No bo to, tak narazie się odłoży na późniejszy termin, zobacze jak będzie z kasą, bo na ten moment mam do zrobienia troszke przy zawieszeniu, sprzęgło i audio kompletne robię...
_________________
"Walduś, pamiętaj cycu..."
 
 
 
dzieju 
Instytucja wspierająca




Pomógł: 7 razy
Dołączył: 06 Paź 2009
Posty: 874
Skąd: Częstochowa

Rover 75

Wysłany: Sro Maj 04, 2011 11:13   

A bawil sie ktos z fotelem Anglika kierowcy i montazem go w miejsce pasazera EU ?

Zrobilem tak i nie smiga jak nalezy ..

Problem tylko w instalacji jest .

Zbieram sie do tego ale pogoda sie po paprała ...

Dla jasnosci

Auto moje ma fabrycznie pamiec dla kierowcy i full elektroniczne bez lędźwi

Pasazer nie ma pamieci i sie nie podnosi reszta elektroniczna rowniez .

Chce tak zrobic aby pasazer mial rowniez pamiec i te same opcje co kierowca.

Narazie fotel wsadzilem i ustawilem na krotko podpinajac zasilanie do silniczkow aby dalo sie jezdzic :/

No ale musze sie zabrac za instalacje ... ma ktos ciekawe linki etc ? co do okablowania fotel jest w 100% sprawny podpinalem w miejsce kierowcy i dziala .
_________________
Naprawa VIS - brak mocy i duze spalanie w silnikach V6
http://forum.roverki.eu/v...p=648924#648924
You tube
http://www.youtube.com/user/dzieju80
http://www.facebook.com/grzegorz.ciekot
 
 
 
Rowan 




Pomógł: 166 razy
Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 2965
Skąd: Sędziszów



Wysłany: Pon Maj 09, 2011 20:16   

Czyli jak w końcu? Czego brakuje we wtyczce u pasażera?
No i jeszcze jedno moje pytanie. Czy każda skóra miała podgrzewanie? Jeśli nie, to czy jest jakaś możliwość włożenia go do fotela?
_________________
"Walduś, pamiętaj cycu..."
 
 
 
longer86 
Moderator




Pomógł: 138 razy
Dołączył: 26 Wrz 2010
Posty: 4792
Skąd: Mosina/Poznań

Rover 75

Wysłany: Pon Maj 09, 2011 22:14   

Rowan napisał/a:
Jeśli nie, to czy jest jakaś możliwość włożenia go do fotela?


czy kaza skóra miała grzanie to nie wiem, ale myśle ze nie ma problemu z dołożeniem wysatrczy sciagnąć tapicerkę, wcisnąc maty i podciągnać kable
_________________
75 Red Edition
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R75] Fotele - podgrzewanie foteli
Kamil79 Rover serii 75, MG ZT 165 Czw Sty 05, 2017 15:49
adam_26
Brak nowych postów [R75] Możliwości ulepszenia wersji tanim sposobem
thomassonss Rover serii 75, MG ZT 54 Czw Lut 21, 2019 14:32
MaReK
Brak nowych postów [MG ZT-T] Czy sterowanie foteli od r75 do ZT ?
najnowszy85 Rover serii 75, MG ZT 1 Pon Sie 28, 2017 23:14
longer86
Brak nowych postów [R-75] programowanie foteli
adamos Rover serii 75, MG ZT 20 Pon Sty 14, 2013 00:33
MaReK
Brak nowych postów [R75/MG ZT] Poszycie foteli
Rozerwane poszycie po wystrzale poduszki...
MaReK Rover serii 75, MG ZT 16 Pią Sie 15, 2014 14:56
zetkaii



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink