Wysłany: Sob Mar 26, 2011 18:37 [R75] Fotele - konwersja foteli z wersji GB do EU - poradnik
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: wszystkie Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie
Hej!
Jestem po konwersji elektrycznych foteli z anglika, do wersji europejskiej, czyli regulacja wysokością siedziska jest po "dobrej" stronie. Pierwszy taką sztukę wykonał Żukowaty, któremu serdecznie dziękuję za wszystkie wskazówki i porady, a ten poradnik jest naszym wspolnym "dziełem', może przyda się Wam.
Sprawa wydaje się prosta, jednak wymaga masy przeróbek i jeszcze więcej czasu, mi to zajęło cały dzień. Po kupnie foteli z angielskiej wersji 75tki i montażu ich do naszego R fotel kierowcy ma regulację tylko przód/tył i oparcia, natomiast pasażer może sobie jeździć góra/dół i pochylać samo siedzisko. więc do dzieła!
1. Demontujemy fotele przednie z auta i rozbieramy do gołego stelaża (krok po kroku jest to opisane w rave, więc nie będe tego pokazywał):
2. Zdejmujemy zabezpiecznie z pręta odpowiedzialnego za regulację pochylenia oparcia i go wyjmujemy, można wypchnąć go śrubokrętem.
3. Zdejmujemy poduszkę (2 śrubki + 2 zatrzaski), regulację lędźwiową (śrubki) oraz silnik (1 śrubka imbus). Poduszkę oraz regulację lędźwiową odrazu przekręcamy na drugą stronę oparcia, wszystko pasuje.
4. Po drugiej stronie nie ma jednak tulejki, do której mocowany jest silnik odpowiedzialny za pochylenie oparcia, nalezy więc zastoswać dłuższą śrube z tulejką, ja zastosowałem 3 nakrętki z podkłądką w formie tulejki i przykręciłem śrubkę nakrętką z 2 strony profilu ramy. Teraz wystarczy dokręcić silnik oraz założyć pręt i zabezpiecyzć go nakrętką.
5. Zdjęcie obu foteli po zmianie osprzętu oparć ( musimy przełożyć osprzęt, ponieważ nie da rady łatwo zamienić miejscami całych oparć). Po lewej fotel pasażera, po prawej fotel kierowcy.
6.Teraz czas na mocowania foteli. Musimy je zmienić, aby móc założyć napinacze pasów prz tunelu środkowym a nie przy drzwiach a także, aby działa nam regulacja wysokosci pasów bezpieczeństwa. Z angielskiego fotela kierowcy wykręcamy lewe tylne mocowanie.
7. To samo robimy z lewym tylnym mocowaniem w fotelu pasażera.
8. Mocowanie z fotela pasażera przykręcamy dorazu do fotela kierowcy, pasuje ono bez przeróbek, trzeba tylko zastosować tulejkę przy śrubie, ja swoją wykonałem szlifując nakrętkę. Mocowanie do linki regulującej wysokość pasów bezpieczeństwa w fotelu kierwocy mamy załatwione.
9. Teraz, mocowanie z fotela kierowcy (napinaczów pirotechnicznych) przykręcamy do fotela pasażera. Nie pasuje ono, więc musimy lekko je podciąć. Jeśli skręcimy je bez cięcia, szyny fotela nie będą równoległe i mamy problem..
10. Do fotela kierowcy musimy założyć mocowanie napinaczów.
11. Przeszkadza nam w tym kształt łapy, do któej mocowany jest silnik regulujący wysokość, więc wykręcamy całą łapę z silnikiem:
12. Z tylnej części tej łapy odcinamy mocowanie linki do regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa, tniemy taki fragment, żeby zmieśiło nam się mocowanie napinacza. Montujemy skróconą łapę z silnikiem do fotela i skręcamy całość. Fotel kierowcy mamy gotowy, można się już cieszyć działającą regulacją wysokości siedziska.
13. W odciętym mocowaniu linki, wiercimy otwór (trzeba sobi wczesniej przymierzyć do fotela i zaznaczyć miejsce) aby przykrecić go do szyny.
14. Skręcamy całość stosując 1 nakrętkę jako tulejkę między mocowaniem linki a korpusem fotela. Drugi fotel gotowy
Część mechaniczną mamy załatwioną, teraz elektryka. Z racji, że zamienilismy fotele miejscami, musimy też zmienić miejsce mocowania przycisków. Przekładamy wtyczkę i wszystkie potrzebne kable na drugą stronę siedziska, to bardzo proste. Problemem jest samo sterowanie, ponieważ przyciski razem z ukł. sterującym będą zamontowane " do góry nogami". Sytuacja ta wynika z "rzeźbienia" systemu sterowania z angielskich foteli, jeśli ktoś posiada europejskie sterowniki z guzikami po prostu przełoży je do maskownic.
no to lecimy:
15. Demontujemy guziki z maskownic (lekko podważyć) oraz sterowniki (opisane co i jak w rave).
16. Musimy włożyć fotel kierwocy do auta, podłączyć go pod zasilanie i sprawdzić sterowanie. Jeśli wszystko działą, możemy sprawdzić, co trzeba zmienić. Z racji odwróconego sterownika, coś musi jeździć w drugą stronę. W moim przypadku regulacja pochylenia oparcia oraz przód/tył działały tak jak powinny, góra/dół jeździłą odwrotnie.
17. Zamieniamy więc kabelki przy silnikach ( sa regulację wysokosci odpowiadają 2 motory) i sprawdzamy czy jest ok. Fotel pasażera nie wymaga zmian, wszstko działa jak trzeba.
18. Fotel kierowcy gotowy do składania:
19. Jeśli wszystko działa jak trzeba, to możemy uzbrobić fotel w tapicerkę.
20. Zakładamy sterownki do maskownic. Okazuje się, że mikroprzełączniki nie mieszczą się nam w otwory. Podcinamy więc otwory (ja użyłem lutownicy) tak, aby przełączniki swobodnie mogły pracować. Montujemy guziki, zakładamy plastik zabezpieczający, podłączamy kostkę i skręcamy maskownice z fotelem.
GOTOWE!
Jedynym minusem jest estetyka, ponieważ guziki od regulacji pochylenia oparcia są w drugą stronę, trochę kiepsko to wygląda, ale działa. Spróboję to jeszcze kiedyś poprawić uzywając sterownika z wersji EU i będzie juz idealnie
Dziękuje serdecznie Arturowi "Żukowatemu" za cenne rady i wskazówki, bo to on jest pionierem tej przeróbki mam nadzieję, że komuś się przyda
Pozdrawiam, Markzo.
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
Ostatnio zmieniony przez apples Pią Lip 08, 2011 23:36, w całości zmieniany 1 raz
SPAMU¦
Wysłany: Sob Mar 26, 2011 18:37 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Pamietam tą zabawę Ile ja się nawkurzałem jak już składałem a tu się okazuje że jeszce coś nie pasuję. Że tu i tam coś trzeba podciąć, uciąć, przewiercić. Polecam tylko ludzią o silnych nerwach i duzym samozaparciu
Świetna robota Markzo. Poradanik tez pierwsza klasa.
Zaklej jeszcze żywicą te maskownice, trochę szpachlówki i polakieruj na czarny półmat w najzwyklejszym akrylu z plastyfikatorem. Prawie nie widać.
_________________ Koła wystarczą 4...cylindrów musi być 5
Markzo, kawał dobrej roboty z opisem i zdjęciami, ale kolizji siedząc w tym fotelu nie chciałbym mieć.
ja też kolizji nie chciałbym mieć, bo szkoda fajnego autka fotele jak fotele, wszystko zrobione tak jak powinno być, wątpie żeby cokolwiek "w razie W" miało się stać
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
Przerabiałem ten temat w R800, tam jednak było trochę prościej bo trzeba było tylko przełożyć cały dół fotela i trochę pokombinować z elektryką.
tu w sumie też poza tym jednym podcięciem i skróceniem łapy nie ma trudności, problemem było ogarnąć jak to poprzerabiać, teraz bym to zrobił dużo szybciej.
Tomek1212 napisał/a:
P.S. Fotel kierowcy w R75 nie ma pamięci ? Fotele nie mają elektrycznej regulacji odcinka lędźwiowego ?
są wersje z pamięcią i bez, ja akurat u Tomiego 114 dostałem fotele sprawne w bdb stanie bez pamięci więc nie wybrzydzałem, do tego o ile mnie pamięc nie myli to w pamięci foteli jest tez zapisany przebieg i żeby to wszystko odpalić trzeba odwiedzić T4. regulacja lędźwi jest manualna niestety
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
Ingerencja w stelaż oraz stosowanie "dziwnych" dystansów daje do myślenia, ale każdy robi jak chce.
ingerencja w 1 z 4 mocowań fotela do szyn, wszystko na ori elementach i szczerze wątpie żeby takie podcięcie wpływało na sztywność elementu, miałem to w rękach i oglądałem zreszta wszystko jest na ori mocowaniach i porządnych srubach
apples napisał/a:
Markzo, przebieg zapisywany jest w IPK, LSM i EWS-3.
bardzo możliwe, widocznie mi się przywidziało
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
No to konstruktorzy się nie popisali z tymi fotelami. Jak już tyle wzięli z BMW to mogli też zaszaleć z fotelami i poza tą elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego przy okazji zrobić jeszcze elektryczną regulację zagłówków jak w E-38.
[ Dodano: Nie Mar 27, 2011 22:40 ]
Tak na marginesie jeszcze dodam, ze w R800 do fotela kierowcy bez pamięci idzie 3przewody a do wersji z pamięcią 28. Ten cały zwój niepotrzebnych drutów idzie do CCU mimo że cały moduł pamięci umiejscowiony jest w fotelu.
Tak na marginesie jeszcze dodam, ze w R800 do fotela kierowcy bez pamięci idzie 3przewody a do wersji z pamięcią 28. Ten cały zwój niepotrzebnych drutów idzie do CCU mimo że cały moduł pamięci umiejscowiony jest w fotelu.
nasz miał grzane tyłki i z tego powodu miałem na wierzchu kompletne kostki, wystarczyło tylko wpiąć w nie ori kostki foteli, kabli nie ma tam jakoś specjalnie dużo, chyba 8 przy fotelu kierowcy
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
Ingerencja w stelaż oraz stosowanie "dziwnych" dystansów daje do myślenia, ale każdy robi jak chce. Ogólnie dobra robota.
Stelaz nie był ruszany a jedynie mocowanie linki od regulacji pasów "góra/dół" a tulejki w ori tez były. Tulejka czy nakrętka w tym przypadku nie ma znaczenia bo to nie element nośny. Robiłem podobnie i nie ma to żadnego wpływu na wytrzymałość konstrukcji (nie ingerujesz w stelaż tylko w dodatki).
Markzo napisał/a:
nasz miał grzane tyłki i z tego powodu miałem na wierzchu kompletne kostki, wystarczyło tylko wpiąć w nie ori kostki foteli, kabli nie ma tam jakoś specjalnie dużo, chyba 8 przy fotelu kierowcy
Ja miałem ręczne welury bez grzania i też miałem instalację.
_________________ Koła wystarczą 4...cylindrów musi być 5
Pomógł: 166 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 2965 Skąd: Sędziszów
Wysłany: Sro Maj 04, 2011 08:15
No to ja też mam pytanko. Planowałem kupić sobie fotele angielskie, no i do tego jeden europejski kierowcy, to by rozwiązało problem, bo miałbym dwa z pełnym sterowaniem. No, ale... Spodobały mi się bardzo fotele pełna skóra z ZT, no i zastanawiam się, czy w nich też by się nie dało zrobić tego co opisał kolega, no i czy wogóle będą pasować Markzo
Fotele to takie oto: http://allegro.pl/fotel-f...1584094599.html
na pewno się da, ZT to przeca to samo co 75, jak chcesz mieć oba z pełną regulacją to kup jeden EU, zedrzyj szamte i gąbki a załóż te z ZT spokojnie to ogarniesz
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
Pomógł: 166 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 2965 Skąd: Sędziszów
Wysłany: Sro Maj 04, 2011 08:45
Markzo, aha, czyli kupić nawet welur z pełnym sterowaniem i założyć na niego poszycie z tego z ZT? To by nie było chyba trudne do zdobycia bo sam eurpejski taki z ZT, to chyba z cudem graniczy zdobyć.
Markzo, aha, czyli kupić nawet welur z pełnym sterowaniem i założyć na niego poszycie z tego z ZT? To by nie było chyba trudne do zdobycia bo sam eurpejski taki z ZT, to chyba z cudem graniczy zdobyć.
tak, dokładnie. Rozbierasz fotel do takiego stanu jak na fotkach wyżej, że zostaje sam stelaż i naciągasz gąbki+poszycie z ZT do ogarnięcia pewnie w 20-30 min w demontażu poszycia fotela problemiki czasem robi pierwszy element - ten panel na tylnej stronie oparcia, od niego zaczyna się demontaż, trzeba uważać, żeby nie połamać zatrzasków, jak już będziesz to robił, to się odezwij a i co zauważyłem, elektrycznie regulowany fotel unosi się wyżej niż fotel regulowany manualnie, do tego jest regulacja pochylenia siedziska, po przeróbce można jeszcze lepiej sobie położenie dupska ustawić
_________________ to boost or to boost even more - that's a question
Pomógł: 166 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 2965 Skąd: Sędziszów
Wysłany: Sro Maj 04, 2011 09:22
Jeśli sie zdecyduję, na pewno się odezwę. No bo to, tak narazie się odłoży na późniejszy termin, zobacze jak będzie z kasą, bo na ten moment mam do zrobienia troszke przy zawieszeniu, sprzęgło i audio kompletne robię...
A bawil sie ktos z fotelem Anglika kierowcy i montazem go w miejsce pasazera EU ?
Zrobilem tak i nie smiga jak nalezy ..
Problem tylko w instalacji jest .
Zbieram sie do tego ale pogoda sie po paprała ...
Dla jasnosci
Auto moje ma fabrycznie pamiec dla kierowcy i full elektroniczne bez lędźwi
Pasazer nie ma pamieci i sie nie podnosi reszta elektroniczna rowniez .
Chce tak zrobic aby pasazer mial rowniez pamiec i te same opcje co kierowca.
Narazie fotel wsadzilem i ustawilem na krotko podpinajac zasilanie do silniczkow aby dalo sie jezdzic
No ale musze sie zabrac za instalacje ... ma ktos ciekawe linki etc ? co do okablowania fotel jest w 100% sprawny podpinalem w miejsce kierowcy i dziala .
Pomógł: 166 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Posty: 2965 Skąd: Sędziszów
Wysłany: Pon Maj 09, 2011 20:16
Czyli jak w końcu? Czego brakuje we wtyczce u pasażera?
No i jeszcze jedno moje pytanie. Czy każda skóra miała podgrzewanie? Jeśli nie, to czy jest jakaś możliwość włożenia go do fotela?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum