Wysłany: Sob Mar 24, 2012 22:59 Moc/moment/obroty a przyspieszenie
Bardzo ciekawi mnie sprawa dotycząca przyspieszenia w samochodach a dokładniej jak moc i moment obrotowy przekładają sie dokłądnie na przyspieszenie a nie mogłem nigdzie znaleźć dokładnego objaśnienia. Weźmy za przykład roverowego klekota iDT po modach rozwijający około 150km i 350nm. Z tego co wyczytałem na necie to auto teoretycznie najlepiej przyspiesza wtedy kiedy maksymalny moment jest największy, a w takim dieselku jest duża górka momentu przy około 2500 obr a potem moment spada. Mimo tego ludzie ciągną ten silnik aż do 4500 obr kiedy moment jest sporo niższy niż przy tych 2500. W takim razie jeśli silnik najlepiej przyspiesza przy maksymalnym momencie to po co go ciągnąć tak wysoko gdzie jest on niższy? Wychodziło by z tych teoretycznych założeń, że najlepiej będzie przyspieszał jeśli obroty utrzymamy koło tej górki momentu przy 2500 obr. Teraz inna sprawa - jeśli moc odpowiedzialna jest za prędkość maksymalna a moment za przyspieszenie to założmy że mamy dwa takie same klekoty 350nm tylko że jeden będzie miał 150km a drugiemu założy sie ogranicznik na 70km. Będą przyspieszać tak samo? Zmieni sie jedynie prędkość maksymalna? Czy rzeczywiście tylko moment odpowiada za przyspieszenie?
SPAMU¦
Wysłany: Sob Mar 24, 2012 22:59 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
mówi sie ze moment idzie w przyśpieszenie a moc w predkość a tak naprawde moc i NM sie jakos sumuje i wtedy wychodzą właśnie te dane zatem auto 70 KM i 350 nm będzie dużo słabsze niż 150 km i 350 nm.
Racją jest ze najlepiej przyśpiesza w okolicy max momentu ale nie warto przy sprincie trzymać się max momentu od 3-3 tys rmp bo stracisz na tym dużo czasu bo jak auto idzie swoim pędem to i tak lepiej przyśpieszy niż byś mieszał biegami co 1 tys obrotów
Z tego co wyczytałem na necie to auto teoretycznie najlepiej przyspiesza wtedy kiedy maksymalny moment jest największy
Przyspieszenie samochodu zależy od momentu obrotowego na kołach. Moment na kołach zależy od mocy silnika, a nie od jego momentu obrotowego. Maksimum momentu na kołach (najlepsze przyspieszenie) osiągane jest w punkcie mocy maksymalnej silnika, a nie w punkcie maksymalnego momentu.
Wysoki moment, nisko położony i najlepiej z płaską charakterystyką daje... dużą elastyczność=wysoki komfort jazdy=brak machania biegami. Jednak jak chcesz w danej chwili osiągnąć maksymalne przyspieszenie to - redukujesz bieg (lub robi to skrzynia automatyczna) tak, aby osiągnąć obroty silnika w punkcie jego maksymalnej mocy.
Pozdrawiam!
[ Dodano: Pon Mar 26, 2012 14:58 ]
Mundekk napisał/a:
założmy że mamy dwa takie same klekoty 350nm tylko że jeden będzie miał 150km a drugiemu założy sie ogranicznik na 70km. Będą przyspieszać tak samo? Zmieni sie jedynie prędkość maksymalna?
Absolutnie nie - odpowiedź jest wyżej
_________________ Znalazłeś rozwiązanie problemu - opisz w ostatnim poście.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum