Wysłany: Czw Sie 23, 2012 13:05 [R200] Wentylator chłodnicy nie chłodzi.
Typ: Si Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.4 16v Rok produkcji: 1998
Wiem, że jest sporo tematów na ten temat, ale przejrzałem wszystkie jakie były na forum i nie znalazłem na wszystko odpowiedź.
Zacznijmy od początku. Miałem do zrobienia spory, bo ponad 100 kilometrowy odcinek. Sama trasa. Temperatura utrzymywała się cały czas na swoim miejscu. Problem zaczął się jak wjechałem do miasta i spotkał mnie od razu korek. Postałem ok. 2-3 min i patrzę na wskaźnik, a on pokazuje równo połowę, czyli lekko ponad normalnego wskazywania. Stoję dalej i patrzę że powoli wzrasta coraz wyżej. Szybko włączyłem ogrzewanie, opadło znowu do połowy. Jechałem dalej i temp. znowu podskoczyło lekko ponad połowę. Zjechałem na pobocze i przy pracującym silniku otworzyłem maskę. Wentylator nie chodził. Wyłączyłem silnik, odpiąłem wtyczkę od czujnika odpowiedzialnego za wskazania dla ECU, odpaliłem ponownie silnik i wentylator się uruchomił, a temp. od razu wróciła na swoje normalne położenie. Ogólnie silnika nie zagotowałem, bo płyn nie bulgotał i ani grama go nie ubyło. Wychodzi na to, że nawet przy okolicach 110C wentylator się nie uruchamia, ale czemu No i teraz mam kilka pytań.
1. Sprawdziłem czujnik temp. od ECU i przy zimnym silniku pokazuje 2.4 kohm, przy ciepłym 0.28 kohm. Po mojemu wartości chyba są w normie
2. Jeśli wentylator po odłączeniu czujnika temp. działa, to czy można wykluczyć jakaś przerwę w jego układzie tzw. przekaźniku itp.
3 Jeśli to wina korka to chyba gotowałby mi się płyn chłodniczy
4. Czy winna może tu być chłodnica, która nie jest już w najlepszym stanie Tylko na mój chłopski rozum, jeśli chłodnica nie byłaby drożna, albo źle oddawała ciepło, to wentylator by się włączał częściej, a nie w ogóle.
5. Ostatnie i chyba najważniejsze pytanie. Ogólnie jak pierwszy raz odpaliłem silnik po naprawie i pracował dłuższa chwilę, to wentylator normalnie się włączył bez podnoszenia się wskazówki na zegarach. Tylko, że to było jeszcze na komputerze od wersji 1.4 8V. Po zmienia kompa na już oryginalny od wersji 1.4 16V nie miałem jeszcze okazji słyszeć pracy wentylatora. Może to mieć jakieś znaczenia
Tak ogólnie autko normalnie się zachowuje. Innych objawów prócz nie włączającego się wentylatora nie zauważyłem.
leszczu, możesz sprawdzić rezystorem nastawnym. Podłącz rezystor 1kom w miejsce czujnika temperatury. Ustaw największą wartość, zapal silnik i powoli zmniejszaj rezystancję do momentu włączenia się wentylatora i zmierz rezystanję. Ale chyba masz walnięty czujnik bo jeżeli włączył się po odłączeniu czujnika to obwody są sprawne. Przy nagrzanym silniku te 0,28 to jest taka górna granica normy.
robsson78, obroty biegu jałowego są w jak najbardziej wporządku.
[ Dodano: Czw Sie 23, 2012 19:28 ]
zdzichu napisał/a:
Ale chyba masz walnięty czujnik bo jeżeli włączył się po odłączeniu czujnika to obwody są sprawne. Przy nagrzanym silniku te 0,28 to jest taka górna granica normy.
Tylko po mojemu powinny być też inne objawy, ale może rzeczywiście czujnik padł. Mam już kupiony, jutro podmienię. Tylko powiedzcie mi jeszcze jaka uszczelkę dać pod ten czujnik, aby płyn mi nie ciekł Myślałem nad aluminiową, ewentualnie miedzianą
Z tego co wiem to objawem uszkodzenia czujnika są podwyższone obroty biegu jałowego.
(niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę) Dla tego o nie właśnie pytałem. Chciał bym się mylić i oby wymiana czujnika pomogła.
_________________ Niewiedza kosztuje.
Autor zastrzega sobie prawo do zmiany zdania bez podania przyczyny.
Wymieniłem dzisiaj ten czujnik i przy okazji też korek zbiorniczka wyrównawczego. Co się okazało Przejechałem się kawałek, wróciłem do domu i czekałem, aż wentylator się uruchomi. Czekałem dobre 10 min. Temperatura na wskaźniku lekko się podniosła niż norma, po 5 min. znowu lekko się podniosła i wtedy uruchomił się wentylator. Wskaźnik momentalnie opadł znowu lekko wyżej normy. No nic myślę czekam dalej. Sytuacja się powtórzyła. Wszystko teraz wychodzi, że jednak wskaźnik na liczniku pokazuje nam rzeczywistą temperaturę silnika, a nie tak jak wcześniej było pisane, że stoi cały czas poniżej połowy nawet przy włączonym wentylatorze. Co było u mnie przyczyną, czujnik czy korek Już mnie to nie obchodzi. Ważne, że wentylator teraz włącza się w odpowiednim czasie.
Czujnik odkupiłem od koleżanki która ma R75 i przez pomyłkę kupiła nie ten czujnik. A podkładkę zrobiłem z blachy aluminiowej. Jak na razie nic nie cieknie.
Czy koniecznie potrzebuję uszczelki do tego czujnika?
Uszczelka jest koniecznie potrzebna.
brkzzz napisał/a:
leszczu, czy Ty zamontowałeś podkładkę z blachy dodatkowo czy zamiast uszczelki?
U mnie za uszczelkę, tak jak psiałem wyżej, robi kawałek blaszki aluminiowej wyciętej pod wymiar z otworem wywierconym wiertłem "12". Taka uszczelkę też można kupić w jakimś pewnie sklepie, ale ja nie miałem czasu na szukanie jej, więc zrobiłem sobie sam.
Ja bym nie panikował z ta uszczelką. Aluminium się utlenia to jest fakt, na powierzchni tam gdzie dochodzi powietrze może wytworzyć się nalot, lecz co najważniejsze nie koroduje. Więc do puki nie straci szczelności to uszczelka będzie spełniać swoją rolę. Zgadzam się oczywiście z przedmówcą że lepsza by była miedziana.
_________________ Niewiedza kosztuje.
Autor zastrzega sobie prawo do zmiany zdania bez podania przyczyny.
Witam, mam dokładnie ten sam problem.
Po wypięciu wtyczki z czujnika dwupinowego koło akumulatora wentylator się załącza i obroty lekko podwyższają się, po wsadzeniu, obroty lekko opadają lecz wentylator się wyłącza - nawet w krótkim czasie. Węże twarde - ale to zrozumiałe.
Pytania na szybko dwa:
1 - ten czujnik koło aku, pełni funkcję załączenia wentylatora poprzez przekaźnik, plus sygnał do ECU czy do ECU jest inny?
2 - czy ten czujnik to element czysto rezystancyjny termistor, czy to bimetal?
Witam, mam dokładnie ten sam problem.
Po wypięciu wtyczki z czujnika dwupinowego koło akumulatora wentylator się załącza i obroty lekko podwyższają się, po wsadzeniu, obroty lekko opadają lecz wentylator się wyłącza - nawet w krótkim czasie. Węże twarde - ale to zrozumiałe.
A gdzie tu problem bo nie widzę ?
0916 napisał/a:
1 - ten czujnik koło aku, pełni funkcję załączenia wentylatora poprzez przekaźnik, plus sygnał do ECU czy do ECU jest inny?
Odpowiedź nr: 1
0916 napisał/a:
2 - czy ten czujnik to element czysto rezystancyjny termistor, czy to bimetal?
Odpowiedź nr: 1
_________________ Niewiedza kosztuje.
Autor zastrzega sobie prawo do zmiany zdania bez podania przyczyny.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum