Wysłany: Sro Sie 21, 2013 14:54 [All] HID - chiński ksenon bez soczewki
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: wszystkie Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie
Witam.
Podobny temat mam już w Tuningu wizualnym, ale z racji że tam umarł, a edytowanie wcale nie bumpnie go do góry, postanowiłem tutaj rozpocząć dyskusję gdyż oświetlenie tyczy się wszystkich aut
HID - co to takiego?
HID (od ang. High Intensity Discharge, czyli wysoka siła wyładowcza) to obecnie jedna z najnowocześniejszych technologii oświetlenia stosowanych w motoryzacji. System Xenon HID wytwarza światło dzięki umieszczeniu gazu ksenonowego i halogenków metalu w rurce wyładowczej, elementu palnika. Elektrony wewnątrz rurki, zderzając się z atomami metalu, wytwarzają promieniowanie, które daje aż trzykrotnie większy efekt świetlny, w porównaniu ze standardowym halogenem, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa podczas podróżowania.
Światło to charakteryzuje się doskonałą penetracją w nocy, podczas trudnych warunków atmosferycznych, deszczu czy śniegu.
Żarnik Hid emituje światło około 3000lumenów, gdzie żarówka około 2x mniej.
Oszczędność energii
Normalny reflektor halogenowy pobiera 55-60W, reflektor Xenon HID tylko 35W, co znacznie zmniejsza zużycie energii, wydłużając pracę akumulatora.
Super jasne
Luminacja lampy Xenon HID sięga 3200 lumenów, co znacznie przewyższa możliwości lamp halogenowych, których luminacja to średnio 1000 lumenów. Innymi słowy lampy Xenon HID świecą trzy razy jaśniej, niż normalne lampy halogenowe, a jednocześnie widzisz wyżej, dalej i szerzej. Taka lampa pozwala zobaczyć nawet drobne kamienie, kwiaty na poboczu i w przydrożnych rowach!
Bardziej komfortowa temperatura barwowa
Lampy Xenon HID mogą emitować światło o temperaturze 4300K, jest ono podobne do światła słonecznego w południe. Takie światło jest bardziej komfortowe i lepsze dla oczu, dlatego lampy Xenon HID łagodzą zmęczenie oczu i przyczyniają się do bezpieczniejszej jazdy.
Dłuższe działanie
Palniki Xenon HID mogą działać aż przez 3000 godzin. To znacznie dłużej niż żarówki halogenowe. Żarówki halogenowe świecą poprzez ogrzewanie włókna wolframowego, więc włókno może się zniszczyć na skutek przegrzania. Natomiast żarówki Xenon HID świecą w wyniku jonizacji gazu, więc nie nagrzewają się do wysokiej temperatury i dlatego rzadko psują się przed wyczerpaniem ksenonu w lampie.
Oszczędność reflektorów
Żarówka ksenonowa traci mniej energii w postaci ciepła. Nie nagrzewa przez to reflektora w takim stopniu, jak żarówka halogenowa. Emituje także mniej promieni UV. Dzięki temu elementy reflektora nie odbarwiają się i nie deformują.
Zwiększona wydajność
Przy zachowaniu 35-watowego poboru mocy żarówki emitują średnio o 7% więcej światła (+200lm ) w porównaniu do żarówek ksenonowych montowanych fabrycznie.
Źródło: http://www.xenotec.pl/tec...alety-xenon-hid
Jak być mądrym użytkownikiem HIDu - kilka słów o legalności
Legalność jest tutaj kwestią dyskusyjną. Aby auto mogło legalnie poruszać się z zestawem HID potrzebuje:
- autopoziomowania
- spryskiwaczy
- lampa z homologacją na takie źródło światła (ds/r, a my zapewne mamy oznaczenie hr)
- najlepiej soczewka, ale niekoniecznie
Co zrobić, aby nie narazić się kontroli? Prosta sprawa. Używać HIDu z głową. Instalujemy odpowiednie żarniki do odpowiedniego typu lampy i dobieramy barwę nie większą nić 6000K. To już nawet jest naukowo potwierdzone, że najlepsze oświetlenie drogi zapewnia temperatura 4300K i kolejno 5000K. Oryginalnie też w większości ksenonów instalowane są żarniki 4300/4500.
Spryskiwacze można bez problemu za około 50zł dokupić na allegro i je zamontować, bądź jak ktoś jest chytry to atrapy wsadzi, ale jak już się bawić w takie coś, to osobiście bym wolał "prawdziwki wsadzić".
Teraz tylko kwestia braku automatycznego poziomowania. Nie jest on wymogiem, bo przecież nie wszystkie auta z oryginalnym ksenonem posiadają taki bajer. Ręczna regulacja, w którą wyposażony jest prawie każdy Rover wystarcza i to jest argument nie do podważenia, bo jeżeli tył jest obciążony, należy obniżyć strumień niezależnie od źródła światła.
Ostatnią rzeczą techniczną to soczewki. Nie wiem jak w MG i nowszych Rkach, ale żadna 400 nie ma fabrycznie soczewki i nie ma takich lamp aby je dokupić osobno. Jedynie do R200 są produkowane anielskie oczy z soczewką. Powołując się na w/w volvo, które ma ksenon oryginalny bez soczewki i poziomowania, tak samo są hondy civic i laguny, które mają ksenon w reflektorze. Można nawet dokupić żarnik D2S - do lamp soczewkowych i D2R - do lamp z reflektorem. Co to oznacza dla nas? Że kupując żarniki H7 musimy wybrać te z symbolem R czyli H7R, ale o tym jeszcze niżej porozmawiamy.
+ przykładowo
Dodatkowo na stacji diagnostycznej można poprosić o wydanie kwitka (koszt około 50zł), który możemy dołączyć do dowodu rejestracyjnego, a brzmi w tym stylu: "W dniu DD.MM.RRRR kontroli zostały poddane: Lampy przednie z zainstalowanym systemem oświetlenia o wysokim natężeniu światła oraz wymagany system wysoko ciśnieniowego czyszczenia reflektorów przednich.(...)"
Z tym, że jak widzimy musimy mieć spryskiwacze
Dodatkowo na naszą obronę mamy taką lukę prawną:
Cytat:
Jeżeli auto fabrycznie montowane ma reflektory xenonowe, to aby przejść proces homologacji powinno być wyposażone w wysokociśnieniowe spryskiwacze lub wycieraczki i posiadać system samopoziomowania. Dotyczy to jednak homologacji, czyli zatwierdzenia do sprzedaży nowego samochodu. W przypadku przeróbek przepisy nie mówią nic na temat specjalnych wymagań co do lamp xenonowych. Obowiązuje „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003r. w sprawie zakresu i sposobu kontroli technicznej pojazdów”, które o reflektorach mówi jedynie o ich ilości, barwie światła, rozmieszczeniu, sposobie przełączenia, widocznej granicy światła-cienia, ustawieniu świateł i sile świecenia. Nie ma tam rozróżnienia na światła zwykłe i wyładowcze, nie ma też mowy o samopoziomowaniu i oczyszczaniu. Wynika z tego, że dodatkowe systemy nie są wymagane (ale oczywiście możliwe do zainstalowania). O ile system czyszczenia jest dosyć łatwy do zrealizowania i raczej potrzebny (brud zbierając się na szybach reflektorów ogranicza strumień światła i rozprasza go, powodując oślepianie innych), to system samopoziomowania jest bardzo drogi i trudny do zrealizowania. Większość samochodów wyposażonych jest w elektryczny korektor ustawienia świateł w kabinie kierowcy, więc mając świadomość posiadania bardzo silnych świateł, dobrze jest korygować ustawienia w przypadku obciążenia tyłu. W praktyce reflektory soczewkowe przerobione na xenonowe zewnętrzne, niemożliwe są do odróżnienia od fabrycznych xenonów. Dobrze ustawione nie będą oślepiały.
Jeżeli nasze argumenty nie przekonają Pana/nią Władzę, warto ładnie schować przetwornice. Nie wiem jak z tym miejscem w innych Roverach/MG, ale w 400 przetwornicę od strony kierowcy można przykręcić pod blachą akumulatora, a od strony pasażera (jak i również kierowcy) w dogodnym miejscu po zdjęciu zderzaka.
Przetwornice jak i całe okablowanie jest wodoszczelne i odporne na wstrząsy więc nie ma się co martwić, że się uszkodzi Jak ktoś lubi, można też kupić takie plastikowe pojemniczki spożywcze, zamalować czarną farbą, wyciąć niewielki otwór na kable i dobrze zabezpieczyć, aby same się nie otworzyły i wtedy przetwornice będą czyste.
Przetwornice schowane i ukryte, mniejsza szansa na dodatkowe badanie techniczne (koszt 25 zł) i ponowny odbiór dowodu. Policja się nie będzie czepiała i wszyscy będą zadowoleni.
Istnieje również możliwość przemodelowania lamp z R400 na lampy soczewkowe z gniazdem na żarnik D2S.
HID - jaki zestaw najlepszy?
Jako że ksenon oryginalny czy HID wymaga ok. 10 sekund nim w pełni zacznie świecić swoją barwą i natężeniem, montuje się go TYLKO! w miejsce świateł mijania. Nie ma sensu oraz nie sprawdzi się instalacja tego na światła "długie".
Dodatkowo, żarnik wymaga około 20h pracy, nim zacznie świecić prawidłową barwą.
Zestawy można podzielić na 3 grupy:
1) analogowy - najtańsze zestawy i jednocześnie najgorsze. Żarnik mruga co widać gołym okiem, powoduje ogromne zakłócenia i do tego pogarsza w pewnym stopniu jakość światła, ale jest to najtańszy zestaw, który można dostać za ok. 100 zł. Przetwornice mogą być w wersji SLIM i normalnej wielkości, różnica polega jedynie na wielkości, chociaż spotkałem się z opiniami że analogowe slimy działały wzorowo.
2) cyfrowy - przeciwieństwo analogowych, nie powinno być zakłóceń dzięki zastosowanym filtrom, żarnik nie mruga i światło świeci prawidłowo. Zestawy te natomiast są już trochę droższe bo około 180zł i więcej.
3) Cyfrowy Can-Bus - to samo co cyfrowy, ale dla nowszych aut, które wywalają błąd spalonej żarówki, ponieważ żarnik ksenonowy ma 35W, a żarówka 55W. Producenci zapewniają kompletny brak zakłóceń (chociaż ja osobiście reklamuję przetwornice od firmy Vertex), a reszta taka sama jak w przypadku cyfrowych bez can. Najlepsze opinie zebrał zestaw M-Tech (http://sklep.m-tech.pl), Vertex podobno też dobry, ale u mnie sprawia problemy.
Wybór należy do użytkownika, ja początkowo zalecałbym wypożyczyć od kogoś chociaż jedną przetwornicę z żarnikiem H7R (aczkolwiek nie jestem pewien co ze zwykłym H7, przeprowadzę testy jak skupia światło), zamontować u siebie i zobaczyć czy promień światła jest taki sam jak w żarówce. Jak to zrobić? ustawić się pod ścianą najlepiej. Następnie zobaczyć czy nie ma żadnych zakłóceń.
Oto mój efekt:
Żarówka H7 - Philips Night Guide:
HID 5000K H7R:
Wykluczając tutaj błędy odległości od ściany i różnice w aparacie, linia światła jest zachowana tak samo jak w żarówce.
Jeszcze porównanie HID i włączone H1 długie:
Same mijania nocą:
Halogen H7 Vs Hid H7R 5000K za dnia:
PODSUMOWANIE
Zakładając zestaw HID, robisz to na WŁASNE RYZYKO! Nie biorę odpowiedzialności za ewentualne nieprzyjemności i też nie namawiam do łamania prawa! Temat pełni funkcję jedynie informacyjną, bo kto kupił to dowie się coś nowego, a kto chce kupić zastanowi się czy będzie chciał złamać prawo i jak już to zrobi, to jak wybrać "mniejsze zło".
Zalet jest wiele, od zwiększenia prestiżu swoim wyglądem aż po oczywistą rzecz - lepszą widoczność na drodze, za to największym minusem jest fakt, że jednak jest to nielegalne, a źle dobrany i ustawiony zestaw, który oślepia, świadczy o kierowcy, że jest burakiem i ignorantem bez kultury na drodze.
Ja osobiście mój zestaw odeślę do zwrotu gdy tylko wróci z reklamacji i raczej wstrzymam się z kolejnym
Fajnie, i teraz będziesz wszystkich w około oślepiał swoimi światłami, niejednokrotnie jak mija mnie taki delikwent mam ochotę mu te światła powybijać...
[ Dodano: Czw Sie 22, 2013 00:20 ]
A no i nie wiem czy zauważyłeś, ale snop światła z twoich lamp lepiej kształtowany jest za pomocą "standardowych" żarówek, widać to doskonale na Twoich zdjęciach.
Kiedyś miałem Passata B5 z HID'ami, do tego miałem lampy soczewkowe co nie powodowało oślepiania innych kierowców, ale zrezygnowałem z tego rozwiązania na rzecz zwykłych żarówek - HID'y częściej się mi przepalały. Zgadzam się ze slaxem, że w twoim przypadku snop światła na zwykłej żarówce lepiej się prezentuje. Ale jak lubisz mieć światła ładnie wyglądające, zamiast ładnie świecących...
_________________ pozdrawiam ze swojego R45
van-reiv
haxigi, kolego w temacie xenowow juz chwilessię obracam. Powiem Cize jestem zzaskoczony utrzymaniem konta sświecenia. Jak spotkasz samochód z oryginalnym xenonem, to zobacz budowę odblysnika, zobaczysz że jest inny. Ale jak dla mnie, to spokojnie możesz śmigac na tym co masz
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
Bo jeżeli reflektor jest czysty, sam odbłyśnik kreuje promień (np w peugeotach takie lampy są), to tam zakłada się H7R - o czym pisałem wyżej. W roverkach za odbłyśnikiem, przed kloszem jest jeszcze pryzmat który rozbija światło. Sądzę nawet, że można zwykłe H7 tam wsadzić, ale jeszcze nie miałem takiej okazji by przetestować jak ten promień będzie wyglądał. Nikt nie mruga i to jest najważniejsze
[ Dodano: Pon Wrz 02, 2013 22:23 ]
ok, jeszcze jakby kogoś interesowało różnica H7R i H7 w pryzmacie:
po lewej 8000K H7, po prawej 5000K H7R
po prawej H7 8kK (troszkę krzywo żarówkę wsadziłem) po lewej 5kK h7R:
Mimo, że jest to 8k droga była na biało oświetlana, a nie na niebiesko. O wiele przyjemniej niż w przypadku 5k h7R
Dla mnie xenon ma jedną podstawową wadę - mokra nawierzchnia i nie widać nic. Miałem opla vectre z fabrycznym xenonem (soczewka, zarnik d2s, spryski, poziomowanie i wszytsko co trzeba), podczas wieczornej szarówki czy normalnej jazdy w nocy w czasie deszczu/na mokrej drodze widoczność była słaba. NIe poprawiły nic żarniki nowe ani czyszczenie lamp. Temp barwowa żarników to chyba 4300 (fabryczne, nic nie dokładane). Tak jakby to światło "wsiąkało" w drogę...W innych autach z xenonami zauważyłem ten sam problem, dla mnie jest to nie do przyjęcia przy mocnym aucie, po prostu oświetlenie nie ogarnia prędkości. Zdecydowanie lepsze światła ma 75 i ZS na żarówkach H7, również dużo lepiej świeciła coupeta przy żarówkach H4.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum