Tak na chłopski rozum, jeśli klima jest szczelna i nie wymaga uzupełniania czynnika to filtr może sobie być nieruszany - nie ma z czego filtrować ani wilgoci wyłapywać. Ale to tak na mój rozum.
Tak na chłopski rozum, jeśli klima jest szczelna i nie wymaga uzupełniania czynnika to filtr może sobie być nieruszany - nie ma z czego filtrować ani wilgoci wyłapywać
pamiętaj, że układ klimatyzacji nie tylko ma za zadanie chłodzić wnętrze samochodu ... on również je osusza (usuwa wilgoć z powietrza, eliminuje skutki zaparowanych szyb, wilgotnych dywaników itp.)
I dlatego właśnie co dwa, trzy lata (różne źródła różnie podają) powinno się osuszacz klimatyzacji wymienić, a filtr kabinowy przynajmniej raz do roku
_________________ zanim się wygłupisz polecam: nasza strona główna, techniczny FAQ, forumowa szukajka, punkty pomógł ...
Pomógł: 20 razy Dołączył: 06 Mar 2007 Posty: 233 Skąd: Leżajsk
Wysłany: Czw Maj 15, 2008 12:01 [R45 1,4 16V, 2001r]
Witam,
A oto co literatura fachowa zaleca "W układzie klimatyzacji krąży czynnik roboczy (obecnie stosowany nosi nazwę R134a), który w cyklu przemian odbiera ciepło z kabiny pojazdu(w "parowniku"). Podgrzany czynnik w formie gazowej transportowany jest do sprężarki, w której zostaje sprężony -towarzyszy temu wzrost temperatury czynnika . Czynnik trafia następnie do skraplacza (dodatkowa chłodnica), w którym jest chłodzony (oddaje ciepło do otoczenia) powietrzem zewnętrznym. Obniżenie temperatury powoduje skroplenie czynnika i w formie płynnej trafia on do do t.zw. osuszacza. Jest to filtr,którego zadanie polega na oczyszczeniu czynnika a w szczególności na wyłapaniu cząsteczek wody. Woda wiązana jest na drodze chemicznej i reakcja ta jest nieodwracalna - OSUSZACZA NIE DA SIĘ OSUSZYĆ ("ZREGENEROWAĆ!!!"). Następnie w zaworze rozprężnym czynnik ulega ponownie przemianie w gaz obniżając równocześnie swoją temperaturę (poniżej 0 C) i wpływa ponownie do parownika. Powietrze wpływające do kabiny schładza się o zimne ścianki parownika......
.....Czynnik roboczy oraz olej w celu utrzymania wymaganych parametrów muszą być filtrowane przez bardzo precyzyjny filtr (osuszacz), który zatrzymuje nie tylko zanieczyszczenia mechaniczne ale też wychwytuje parę wodną z oleju i czynnika. Woda nie tylko prowadzi do korozji układu sprężarki ale również ze względu na obniżanie się temperatury czynnika poniżej 0 C - wytrąca się w postaci kryształków lodu, które nie tylko mogą spowodować przyspieszone lub awaryjne uszkodzenie sprężarki ale ze względu na oblodzenie zaworu rozprężnego mogą okresowo lub całkowicie wstrzymać pracę całego układu klimatyzacji.....
.....Wymiana osuszacza - należy przyjąć jako zasadę, że osuszacz wymienia się ZAWSZE w następujących przypadkach:
-otwarcie układu klimatyzacji w celach naprawy,
-spadek ciśnienia czynnika w układzie roboczym poniżej 2 at,
-jeżeli minęło więcej niż 5 lat od jego zamontowania.....
Przeglądy okresowe należy wykonywać co najmniej 1 raz na 2 lata.
Najwłaściwsze przeprowadzenie obsługi układu klimatyzacji zapewniają AUTOMATYCZNE STACJE do obsługi klimatyzacji. Prawidłowo przeprowadzony CYKL OBSŁUGOWY przy przeglądzie okresowym składa się z następujących etapów.
- odessanie czynnika R134 z układu,
- wytworzenie próżni,
- sprawdzenie szczelności układu
- dodanie oleju sprężarkowego
- dodanie barwnika UV
- napełnienie układu czynnikiem
- kontrola działania klimatyzacji
- odgrzybianie układu nawiewu..."
Trochę tego jest, ale myślę że niektórym się przyda,
pamiętaj, że układ klimatyzacji nie tylko ma za zadanie chłodzić wnętrze samochodu ... on również je osusza (usuwa wilgoć z powietrza, eliminuje skutki zaparowanych szyb, wilgotnych dywaników itp.)
I dlatego właśnie co dwa, trzy lata (różne źródła różnie podają) powinno się osuszacz klimatyzacji wymienić, a filtr kabinowy przynajmniej raz do roku
Oczywiście, że osusza, jednak wilgoć z powietrza nie styka się z czynnikiem chłodzącym a skrapla się i zostaje wydalona na zewnątrz samochodu. Osuszacz zaś ma za zadanie pochłanienie wilgoci zawartej w czynniku.
Oczywiście, że osusza, jednak wilgoć z powietrza nie styka się z czynnikiem chłodzącym a skrapla się i zostaje wydalona na zewnątrz samochodu. Osuszacz zaś ma za zadanie pochłanienie wilgoci zawartej w czynniku
dlatego właśnie napisałem i o osuszaczu i o filtrze kabinowym
_________________ zanim się wygłupisz polecam: nasza strona główna, techniczny FAQ, forumowa szukajka, punkty pomógł ...
Pomógł: 6 razy Dołączył: 01 Maj 2007 Posty: 132 Skąd: Łódź
Wysłany: Czw Maj 15, 2008 19:46
Święte słowa:
Stacho napisał/a:
....Wymiana osuszacza - należy przyjąć jako zasadę, że osuszacz wymienia się ZAWSZE w następujących przypadkach:
-otwarcie układu klimatyzacji w celach naprawy,
Choć i to nie jest pozbawione sensu...
Kysior napisał/a:
Tak na chłopski rozum, jeśli klima jest szczelna i nie wymaga uzupełniania czynnika to filtr może sobie być nieruszany - nie ma z czego filtrować ani wilgoci wyłapywać
Stacho napisał/a:
Najwłaściwsze przeprowadzenie obsługi układu klimatyzacji zapewniają AUTOMATYCZNE STACJE do obsługi klimatyzacji
A z tym to już bym polemizował i zamienił na:
Najwłaściwsze przeprowadzenie obsługi układu klimatyzacji zapewniają WYKWALIFIKOWANI LUDZIE do obsługi klimatyzacji.
_________________ Wszystko dla ludzi, byle z głową.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum