Forum Klubu ROVERki.pl :: Tuning mechaniczny K-seria 1.6/1.8
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
Tuning mechaniczny K-seria 1.6/1.8
Autor Wiadomość
flapjck1 



Pomógł: 108 razy
Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 1747
Skąd: Urzut/Nadarzyn



Wysłany: Nie Sty 03, 2016 12:17   

Glowica glowicy nierowna jesli chodzi o jakosc odlewow

A co do osiagow: glowica typu VHPD czyli dosc,podobna do tej wyzej to jakies 220 KM z 1,8 na walku z czasami 300* mniej wiecej, dave andrews polecam
_________________
'99 r400 16k16 sedan JFR na czesci ( anglik ) pytac na priv :)
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Nie Sty 03, 2016 12:17   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
sebeks 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 307



Wysłany: Nie Sty 03, 2016 12:45   

Lekturę znam i to dość dobrze. Jak sam zauważyłeś głowica głowicy nie równa. Patrząc z perspektywy produkcji seryjnej średnio opłacalne jest trzymanie dwóch linii produkcyjnych dla głowic. Jednak pytanie czy VHPD ma tyle samo mięsa i czy to dokładnie ten sam stop co zwykła. Zauważ, że głowice w Kserii najprędzej pękają właśnie na kanałach ( do tego czasem na mostkach przy świecach). Zdejmując więcej materiału, bardziej obciążasz termicznie głowicę. Biorąc pod uwagę stop jakiego użyto do zrobienia seryjnych głowic, twierdzę że robienie z tego nie wiadomo jakich mocy jest bez sensu, bo ten silnik już na desce kreślarskiej był potraktowany przez księgowego. I żebyś mnie źle nie zrozumiał. Nie hejtuję tutaj tematu, bo to decyzja założyciela wątku i kwestia zasobności jego portfela. Sam wpakowałem 5 kafli w remont kapitalny zwykłego 1,8. Tyle że teraz pracuje jak powinien, a nie jak każda "igiełka" z allegro za 1500 zł. Ja jedynie pytam o aspekt powiększania kanałów w kontekście wytrzymałości materiałowej :wink:

Jeszcze nasunęło mi się drugie pytanie do założyciela wątku. Jaka jest planowana temperatura pracy tego silnika w docelowym setupie?
 
 
flapjck1 



Pomógł: 108 razy
Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 1747
Skąd: Urzut/Nadarzyn



Wysłany: Nie Sty 03, 2016 13:01   

EkstremLne modyfikacje zawsze pociagaja za soba ryzyko faila

Zawsze sobie zdawalem z tego sprawe

Moze jakby mial dojscie do laboratorium MELu jak w programie z tvn turbo ( kup i zrob - lotus elise ) to by zrobil badanie nieniszczace

Problem z k seria to jest podatnosc na przegrzanie, aczkolwiek bartek z zasteca zawsze mi powtarzal ze wszytkie klopoty z tym silnikiem skonczyly sie po aplikacji k....o drogich szpilek z arp
_________________
'99 r400 16k16 sedan JFR na czesci ( anglik ) pytac na priv :)
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Nie Sty 03, 2016 13:28   

flapjck1 napisał/a:

Problem z k seria to jest podatnosc na przegrzanie, aczkolwiek bartek z zasteca zawsze mi powtarzal ze wszytkie klopoty z tym silnikiem skonczyly sie po aplikacji k....o drogich szpilek z arp

a nie można dorobić takich szpilek? o większej twardości?
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
sebeks 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 307



Wysłany: Nie Sty 03, 2016 14:44   

Pewnie że się da. Jak się mylę to oryginalne mają 10.9 Tylko należy pamiętać, że im twardsza sruba, tym większa podatność na pękanie choćby od drgań, a przy tej długości to też nie jest bez znaczenia.

Pytam o tą temperaturę, bo w swoim 1,8 zrobiłem parę prostych zabiegów. Powiększenie układu chłodzenia z 4 litrów do prawie 8 ( ze stanu suchego), do tego PRT 82*C + wentylatory startują na 92 stopnie ( docelowo mają startować na 88). Jazda po podjazdach w Alpach na autostradzie na 5 biegu przy 3500obr, do tego 4 osoby na pokładzie i jakieś 400kg na pace nie robiły żadnego wrażenia na silniku i temperatura stała na 82 stopniach. 5 razy załączyły się wentylatory. Jeden to podjazd na Passo dello Stelvio, gdzie robiłem serpentynę na przemian 1 lub 2 bieg ( co chwilę nawroty) i to nie powoli, po czym nagle musiałem się zatrzymać bo jakiś Niemiec się zablokował kamperem :mrgreen: 2 razy wystartowały w Zurych-u jak wpierdzieliłem się w korki w samo południe. No i dwa razy w korku pod Brnem ( godziny szczytu i korek z powodu remontu drogi). Z moich kontaktów z tymi silnikami ( a sięgają już ponad 10 lat), myślę, że okolice 85 stopni to optymalna temperatura dla tego silnika. Daleko jeszcze do przegrzania a już silnik nie idzie na wzbogaconej mieszance. Dla oleju też już wystarczająca temperatura.

Dla ciekawostki podam, że w takim M62 temperatura pracy silnika to 105 stopni, podwyższona ale wciąż normalna to 107, stres jest przy 108 bo elektronika wpada w tryb awaryjny w celu schłodzenia silnika ;)
 
 
BigBoyPL 




Pomógł: 36 razy
Dołączył: 20 Sty 2012
Posty: 754
Skąd: Śląsk



Wysłany: Nie Sty 03, 2016 15:57   

Markzo napisał/a:

a nie można dorobić takich szpilek? o większej twardości?

Tu nie tylko chodzi o twardość. Wiadomo że jest to 12.9.
Szpilki mają gwint z dwóch stron, oczywiście walcowany.
Najpierw wkręcamy szpilkę w magistralę olejową imbusem a później dociągamy głowicę nakrętką.
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Nie Sty 03, 2016 23:32   

BigBoyPL napisał/a:
Tu nie tylko chodzi o twardość. Wiadomo że jest to 12.9.
Szpilki mają gwint z dwóch stron, oczywiście walcowany.
Najpierw wkręcamy szpilkę w magistralę olejową imbusem a później dociągamy głowicę nakrętką.

to 10.9 czy 12.9? No i nie napisałeś o co chodzi :)
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
flapjck1 



Pomógł: 108 razy
Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 1747
Skąd: Urzut/Nadarzyn



Wysłany: Nie Sty 03, 2016 23:58   

twardosc to jedno, rozciagalnosc i sprezystosc ( jako parametry plastycznosci stali ) to drugie

twardosc powierzchniowa mozna uzyskac przez obrobke termiczna, chemiczna itepe
_________________
'99 r400 16k16 sedan JFR na czesci ( anglik ) pytac na priv :)
 
 
mlodyolek 



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Sty 2010
Posty: 70
Skąd: Wołomin



Wysłany: Pon Sty 04, 2016 09:36   

temperatura silnika to standartowe 88-90'. Większe zawory wraz z gniazdami od VVC. Zamiast zaślepiać i kombinować z wałkami do glowicy VVC, wolalem zmodyfikować głowice od zwykłej K-serii. Porównując głowice VVC i zwykłą obie głowice mają bardzo zbliżone odlewy. Silnik nie będzie startował w Dakarze czy tym podobne. Silnik będzie siedział w Polonezie, który będzie więcej stał niż jeździł, bo buduje sobie zabawke. Zabawke na niedziele. Mam sentyment do tych samochodów. Plan jest taki zeby pykło 150Km z tej głowicy. Chyba, że dorwe dół od turbo to wtedy na tej czapce zrobie sobie turbo.
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Pon Sty 04, 2016 09:49   

flapjck1 napisał/a:
twardosc to jedno, rozciagalnosc i sprezystosc ( jako parametry plastycznosci stali ) to drugie

twardosc powierzchniowa mozna uzyskac przez obrobke termiczna, chemiczna itepe

doskonale wiem, że twardość to tylko jeden z parametrów ;) rzuciłem luźno temat - jeśli to szpilki są do bani to czemu? dorobić takie to żaden problem, tylko czym sie mają charakteryzować? nie idzie dobrać takich od czegoś?

mlodyolek napisał/a:
temperatura silnika to standartowe 88-90'. Większe zawory wraz z gniazdami od VVC. Zamiast zaślepiać i kombinować z wałkami do glowicy VVC, wolalem zmodyfikować głowice od zwykłej K-serii. Porównując głowice VVC i zwykłą obie głowice mają bardzo zbliżone odlewy. Silnik nie będzie startował w Dakarze czy tym podobne. Silnik będzie siedział w Polonezie, który będzie więcej stał niż jeździł, bo buduje sobie zabawke. Zabawke na niedziele. Mam sentyment do tych samochodów. Plan jest taki zeby pykło 150Km z tej głowicy. Chyba, że dorwe dół od turbo to wtedy na tej czapce zrobie sobie turbo.

czyli generalnie jak vvc bez vvc? :)
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
mlodyolek 



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Sty 2010
Posty: 70
Skąd: Wołomin



Wysłany: Pon Sty 04, 2016 10:39   

praktycznie rzecz biorąc tak :) tylko zamiast wyrzucenia VVC wrzuciłem wieksze zawory
 
 
sebeks 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 21 Lip 2008
Posty: 307



Wysłany: Wto Sty 05, 2016 08:51   

A rzucę dzisiaj z ciekawości okiem czy seryjne w K-serii mają 10,9 ( mogę się mylić, dawno nie kupowałem śrub).

Zastanawiacie się tym czemu siadają te silniki w kontekście śrub. Wg mnie to nie wszystko. Sztywność bloku o której się często wspomina to kolejny problem. I niestety nie jest wyssany z palca. Sam byłem zmuszony planować obustronnie blok i osiować na nowo wał. Natomiast po tych operacjach nic nie cieknie, nic się nie poci a silnik chodzi żyleta. No niestety, biorąc się za zabawy z tym silnikiem, trzeba mieć na względzie to, że nie jest przewymiarowany i modyfikacje muszą być robione z głową. Swoją drogą ponoć na 1,4 mili cementują te silniki żeby zwiększyć ich sztywność. No ale dzieje się to kosztem pogorszenia chłodzenia.
 
 
MultecFSO 



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 12 Paź 2012
Posty: 456
Skąd: Radom



Wysłany: Wto Sty 05, 2016 16:42   

Mają 9,8. 10,9 dostały w serii silniki N16, ale jak składałem swój silnik do kupy to gadałem z Davem Andrewsem i radził mi raczej zainwestować w zwykłe śruby.

sebeks, według mnie inwestycja 5000zł w 1.8 troche mija się celem. Za 2000-2500zł można kupić VVC145/160 w bardzo dobrym stanie z osprzętem, ewentualnie dorzucić pare setek i zrobić uszczelkę, wkleić tuleje jeszcze raz dla pewności i zrobić kompleksowo głowicę. A jeździ to znacznie lepiej niż zwykłe 1.8. Z tym że wiadomo - nie każdemu zależy na mocy. :)

Co do ilości mięsa w głowicy to ciekawi mnie czy nie przebijesz się do kanału wodnego między zaworami po stronie ssącej. W VVC fabrycznie jest tylko po stronie wydechowej, tam gdzie mięsa jest więcej.

VHPD jest wykonana z tego samego stopu LM25 co czapka VVC i zwykła. Jest to po prostu połączenie głowicy VVC - kanały, zawory, komory spalania wraz z sztywnowałkową górą. I nic tym głowicom się nie dzieje przy mocach 180KM+. A remapowanie 160tek pod taką moc jest dość popularne w UK.
Zresztą blok jest wykonany z tego samego materiału.

A betonowanie tego silnika to raczej bzdurny mit. Po prostu pod Turbo najlepiej wykorzystać blok z mokrymi tulejami (do 95).

A co do samej modyfikacji głowicy omawianej w temacie to po założeniu odpowiednich wałków rozrządu zapewne osiągnie moc w okolicach 140-150KM.
VVC w pewnym sensie odpowiada za osiąganą moc i moment, bo jest w stanie regulować kąt otwarcia zaworów w zakresie 225-290st (przez co przebieg momentu jest wygładzony, bo dla różnych prędkosci obrotowych potrzebne są różne wartości kąta otwarcia), gdzie wałki z TFa 135 mają sztywne 252st, także różnica jest spora.
W sumie chodzi właśnie o lepszy współczynnik napełniania cylindra, który poprawiamy przez poprawianie kanałów, montowanie większych zaworów czy właśnie wałki o lepszych parametrach kąt otwarcia/wznios. VVC gdyby ustawić na sztywno na 252st to wyjdą podobne parametry do tych, które prawdopodobnie osiągnie silnik kolegi młodyolek.
 
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Sro Sty 06, 2016 01:48   

MultecFSO,
Bardzo ciekawe rzeczy piszesz - git :ok: co być radził zmotać przy 1,6 16v? przerzuciłem taki motor do swojej 200 w miejsce 1,1. Myślałem o wydechu z zr160, wałki przerobione w Rewarze + regulowane kółka rozrządu (mam taki zestaw w ZS - miodzio!) i ITB zamiast kolektora fabrycznego. Strojenie det3 albo ori ecu (mems 1.9, jesli to ma sens). Co o tym myślisz?
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
MultecFSO 



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 12 Paź 2012
Posty: 456
Skąd: Radom



Wysłany: Sro Sty 06, 2016 02:06   

Kolektor wydechowy z ZR160 ma sens, bardzo fajne 4-2-1 o równej długości runnerów. Jeśli chodzi o sam wydech to nie wiem czy 2.25" to nie będzie za dużo, optymalnie przypuszczam że coś w okolicach 2".
Wałki + kółka bardzo dobry pomysł, poszedłbym w coś w stylu Piperowych 270tek czyli ok. 260-265stopni i 9.6-9.8mm wzniosu. Razem z wydechem i podstrojeniem DETem III już powinno być coś w okolicach 130+. A z dobrze policzonym ITB, z nieprzesadzoną średnicą motylków myślę że 140 jest osiągalne. No i kręcić się bedzie na pewno fajnie - jak to 1.6. :twisted:
 
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Sro Sty 06, 2016 02:16   

MultecFSO napisał/a:
Kolektor wydechowy z ZR160 ma sens, bardzo fajne 4-2-1 o równej długości runnerów. Jeśli chodzi o sam wydech to nie wiem czy 2.25" to nie będzie za dużo, optymalnie przypuszczam że coś w okolicach 2".

a jak się ma do tego kolektor 4-2-1 ori z 1,6? taki teraz założyłem, wygląda całkiem sensownie wg mnie - reszta wydechu na razie z 1,1, ale dziurawa xD

MultecFSO napisał/a:
Wałki + kółka bardzo dobry pomysł, poszedłbym w coś w stylu Piperowych 270tek czyli ok. 260-265stopni i 9.6-9.8mm wzniosu. Razem z wydechem i podstrojeniem DETem III już powinno być coś w okolicach 130+.

tak właśnie zakładałem, zobaczymy jakie krzywki zaoferuje rewar ;)

MultecFSO napisał/a:
A z dobrze policzonym ITB, z nieprzesadzoną średnicą motylków myślę że 140 jest osiągalne.

Jeśli do ITB dorzucę wtryski gazu to raczej nic się nie podzieje prawda? Kojarzysz może czy ktoś robił ITB do tego motoru? jakich przepustnic użył?

MultecFSO napisał/a:
No i kręcić się bedzie na pewno fajnie - jak to 1.6.

Mam to posadzone w chyba jednej z najlżejszy karoserii - 211 8v bez klimy, abs itp. Tylko 2 elektryczne szyby, alarm, 1 halogen :D koła 14' ;) mam dorzucone LPG 2gen (bedzie zmiana na sekwencje) także obstawiam masę <1tony ;) Faktycznie kręci się to jak powalone, daje bardzo dużo frajdy :D
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 160 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3644
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Sro Sty 06, 2016 02:31   

Markzo napisał/a:
także obstawiam masę <1tony


hmm czyli chcesz dorównać 125p :-)
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
MultecFSO 



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 12 Paź 2012
Posty: 456
Skąd: Radom



Wysłany: Sro Sty 06, 2016 13:58   

Kolektor 4-2-1 też jest w porządku, aczkolwiek ma różne długości runnerów : 1-4 są dłuższe od 2-3.
Do VVC znajomy zastosował przepustnice o średnicy 37-38mm bodajże z GSXRa 600tki i wraz z wydechem (kolektor 4-2-1 taki jak posiadasz, wydech 2,25") po wystrojeniu Ecumasterem wyrzygał ok. 170koni. Silnik w środku w ogóle nie ruszany.
Nie mam pojęcia jak będzie to pracować na gazie, ale w końcu o M3/M5 z gazem też się słyszy także musi działać, a tam system sterowania jest nieco bardziej wyrafinowany niż Roverowski MEMS. :razz:
 
 
 
Markzo 




Pomógł: 195 razy
Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 7391
Skąd: Błażowa

Rover 75

Wysłany: Czw Sty 07, 2016 08:23   

MultecFSO napisał/a:
Kolektor 4-2-1 też jest w porządku, aczkolwiek ma różne długości runnerów : 1-4 są dłuższe od 2-3.
Do VVC znajomy zastosował przepustnice o średnicy 37-38mm bodajże z GSXRa 600tki i wraz z wydechem (kolektor 4-2-1 taki jak posiadasz, wydech 2,25") po wystrojeniu Ecumasterem wyrzygał ok. 170koni. Silnik w środku w ogóle nie ruszany.
Nie mam pojęcia jak będzie to pracować na gazie, ale w końcu o M3/M5 z gazem też się słyszy także musi działać, a tam system sterowania jest nieco bardziej wyrafinowany niż Roverowski MEMS.

miód malina :D zacznę od ogarnięcia wydechu, potem wałki i kółka :D mam alu kolektor z 1,1 (ssący), może wykorzystam flansze z niego do ITB, po powiększeniu kanałów powinna pasować i do niej dospawa się przepustnice ;)
_________________
to boost or to boost even more - that's a question ;)
 
 
 
mlodyolek 



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Sty 2010
Posty: 70
Skąd: Wołomin



Wysłany: Pon Sty 11, 2016 09:22   

Dziś udało się zdobyć pare wałków od 135'ki :) 252 stopnie i 9.5mm :cwaniak: :mniam: <radocha> jeszcze tylko honowanie tulei cylindra i składamy dziadziunia :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Ogłoszenie: Zasady kącika "Tuning mechaniczny"
piter34 Tuning mechaniczny 0 Pon Kwi 02, 2007 10:07
piter34
Brak nowych postów Ogłoszenie: Rover "K" seria
kasjopea Tuning mechaniczny 0 Pią Lip 19, 2013 16:53
kasjopea
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [R 200/400 SD] Tuning SD czyli jak z 86KM zrobić wiecej
Remigiusz Tuning mechaniczny 0 Pią Lis 04, 2011 22:26
Remigiusz
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Tuning mechaniczny
Gość Tuning mechaniczny 5 Wto Kwi 28, 2009 11:54
Brt
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi [MG ZR 160] Tuning mechaniczny bezpieczny
j0zek Tuning mechaniczny 1 Nie Lip 14, 2013 21:23
Raptile



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink