Typ: CDT Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2002
Witam,
Znalazłem na forum kilka postów dotyczcych wentylatora chłodnicy ale wciąż zastanawia mnie sposób podłączenia. Mój Rover CDT miał wymieniony wentylator przez poprzedniego właściciela ale niestety na nieoryginalny dwuprzewodowy. Prędkością wentylatora sterowała opornica dwustopniowa ale ta uległa uszkodzeniu. Po zdjęciu wentylatora, przeanalizowaniu podłączeń versus schematy dostępne w Rave doszedłem do wniosku, że wentylator jest źle podłączony, ponieważ pierwszy bieg (przewód szary) jest podłączony do mniejszego oporu a drugi bieg (przewód czerwony) do większego. Cały problem polega na tym, że opisy, które znalazłem na forum są sprzeczne ze schematami w rave. Czy ktoś z Was analizował dogłębnie sprawę wentylatorów i rozwiązał ten problem? Zastanawiam się na tym jak to ma być poprawnie podłączone? W opisach Rave General Data\Cooling można doszukać się informacji, że załączenie klimatyzacji nie musi powodować uruchomienia wentylatora na pierwszym biegu, może to być drugi bieg w zależności od ciśnienia czynnika.
Jeśli ktoś dokonywał podobnych przeróbek i ma podłączone prawidłowo, to prosiłbym o podpowiedź jak to powinno być.
SPAMU¦
Wysłany: Czw Cze 20, 2019 20:18 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Pomógł: 36 razy Dołączył: 24 Mar 2009 Posty: 1654 Skąd: wieluń
Wysłany: Czw Cze 20, 2019 20:32
przewód czerwony to bieg 1 a szary 2, jak chcesz tam wstawić silnik 2 przewodowy to przydałoby sie zmienić sterownik na nowszy od cdti bo tam sterowanie silnika jest masą i rezystor pierwszego biegu jest na przewodzie masowym, najprostrzym rozwiązaniem jest zakupić cały 2 przewodowy z cdti i po problemie
_________________ -DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
No właśnie z tym mam największą zagwozdkę, bo na forum jest kilkukrotnie powiedziane, że czerwony to 1 bieg a szary to 2 bieg, natomiast schemat pokazuje, że jest odwrotnie. Czy nasze instalacje odbiegają od schematu (zakładam że jest to możliwe)? ... ale skąd pojawia się informacja sprzeczna ze schematem?
Sprawdzałem też Toafem, jest tam możliwość wyboru w Live Data parametru "Stan biegu wentylatora chłodnicy" czy coś podobnego ale na wyjściu podaje nie numer biegu tylko obroty na minute u mnie jak testowałem podawał ok 520 rpm - nie wiem na którym biegu. Zastanawiam się czy tą drogą można dociec który jest aktualnie włączony bieg wentylatora ale nie potrafię się doszukać informacji w Rave jakie są przybliżone prędkości na poszczególnych biegach.
Pomógł: 36 razy Dołączył: 24 Mar 2009 Posty: 1654 Skąd: wieluń
Wysłany: Nie Cze 23, 2019 22:48
Sygnał sterujący tym silniczkiem to PWM,wraz ze wzrostem natężenia sygnału PWM włączają się kolejno przekaźniki tak jak wstawiłeś na zdjęciu czyli 1,2 i 3, w CDTI w tej puszce są też 3 przekaźniki ale 3 jest nie podłączony i przez zmodyfikowanie płytki ten 3 się nie włącza za to pozostałe włączają się kolejno 2 i 1 czyli pewnie schemat masz od CDTI tylko wtedy tam jest silnik na 2 przewody z rezystorem
_________________ -DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
Jaki jest sposób załączania tych przekaźników?
1) Przekaźniki załączają się po kolei...1przekaźnik = 1bieg, 1przekaźnik + 2przekaźnik = 2bieg, 1przekaźnik + 2przekaźnik + 3prekaźnik = 3bieg
czyli nie odłączając poprzednich wcześniej już załączonych czy;
2) Przekaźniki załączają się wybiórczo...1przekaźnik = 1bieg, 2przekaźnik = 2 bieg, 3przekaźnik =3bieg
Być może to pytanie jest oczywiste dla kogoś, kto już przerabiał wentylatory, ale ja nie do końca mogę załapać zasadę działania.
Nawiązując do wersji mojej skrzynki przekaźnikowej to jest od CDT wraz z modulatorem na trzech przekaźnikach. Każdy z nich jest włączony do obwodu.
[ Dodano: Sob Cze 29, 2019 13:34 ]
Po kilku obserwacjach doszedłem do wniosku, że przekaźniki załączają się kaskadowo czyli wg punktu 1) opisanego powyżej i jest to ważna informacja jeśli ktoś decyduje się na przeróbkę. Kolory przewodów rzeczywiście odbiegają od schematów w Rave i w moim egzemplarzu jest tak:
I bieg - czerwony
II bieg - srebrny (szary)
III bieg - fioletowy
masa - czarny
Silnik i śmigło zaadoptowałem od Kia Sportage, ponieważ średnica śmigła pasuje idealnie do obudowy Rovera. W Kia znalazłem dwa rodzaje silników dwu i trój przewodowe 250W. Mnie się trafił z trzema i dlatego postanowiłem do układu dodać dodatkowy przekaźnik, który przełącza silnik między jego uzwojeniami. Załączam schemat oraz zdjęcia po przeróbce, mam nadzieję, że komuś może się to przydać. Dziękuję za wszystkie podpowiedzi i pozdrawiam.
P.S. Wentylator jest w trakcie testowania i jak dotąd sprawuje się bardzo dobrze.
Z tego co wiem oryginalny silnik ma 400 w, Ty masz teraz 250, czyli taki jak ja miałem po kupnie auta. Niestety klima nie do końca dawała radę przy dużych upałach. Dopiero jak kupiłem oryginalny silnik i zregenerowałem u Sasha to klima zaczęła działać jak trzeba.
W ostatnich dniach jest upalnie i temperatura jaką auto pokazuje na desce to 30-36 st C. Przy takich temperaturach klima chłodzi ustawiona na auto 22st i w środku jest zimno.
Mój poprzedni wentylator był zaadoptowany przez kogoś od Forda i rzeczywiście jego moc i generowany strumień powietrza był za słaby. Średnicę miał ok 380 mm i był o dużo za mały. Klima przestawała chłodzić po kilku minutach i zaczynała grzać.
Na razie uważam, że jest bardzo dobrze. Jeśli problemy powrócą, to prawdopodobnie wymienię chłodnicę, ponieważ jest już w nienajlepszym stanie. Póki co muszę odwiedzić serwis klimatyzacji, żeby być pewnym tego co jest w układzie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum