Wysłany: Pon Sie 16, 2010 07:47 [R400] Wentylatory chłodnicy/kimatyzacji
Mógłby mi ktoś opisać pracę wentylatorów chłodnicy i klimy w różnych warunkach pracy ?
1. Jak pracują jak włącza się klimę
2. Jak pracują jak się silnik rozgrzeje przy wyłączonej klimie
3. Jak pracuję jak się silnik rozgrzeje przy włączonej klimie
4. Wiatraki powinny pracować po wyłączeniu zapłonu (rozgrzany silnik), czy nie ?
Mam dokładaną klimę (diavia), wentylator na chłodnicy wody i 2 wentylatory na skraplaczu.
Wszystkie 3 wiatraczki włączają się jednocześnie na 100% mocy niezależnie od warunków.
Nie wydaje mi się to normalne (straszny pobór prądu i hałas), chciałem dołożyć fabryczny sterownik wentylatorów (4 przekaźniki), teraz mam po prostu 2 zwykłe przekaźniki.
Nie bardzo mogę zrozumieć zasadę jego działanie na podstawie RAVE...
SPAMU¦
Wysłany: Pon Sie 16, 2010 07:47 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Pomógł: 47 razy Dołączył: 05 Mar 2008 Posty: 1080 Skąd: Częstochowa
Wysłany: Pon Sie 16, 2010 21:34
Ad.1 Przy fabrycznej klimie jak ją włączysz to pracują 2 wiatraki (1 na skraplaczu i 1 na chłodnicy na bodajże pierwszym biegu).
Ad.2 Jeśli silnik przekroczy 104st. to włącza się wiatrak na chłodnicy wody na pierwszym biegu.
Ad.3 Raczej tak samo jak w Ad.1 a jeśli silnik przekroczy chyba 112st. to włączy się drugi bieg wiatraka na chłodnicy.
Ad.4 U mnie jak wyłączysz zapłon to wszystko cichnie. Nic nie pracuje. Przy dokładanej klimie może być różnie.
_________________ Był --> Rover 400 1.6 LPG 1999
Jest --> Audi A4 Avant 1.8T LPG 1999
Ja mam 2 przewody i na pewno 2 biegi (mowa o chłodnicy wody).
A jeśli chodzi o pracę wentylatorów, to gdy wentylator pracuje na 2 biegu to nie przestaje pracować po wyłączeniu silnika, a ostatnio zauważyłem, że po wyłączeniu gorącego silnika, chyba skoczyła mu jeszcze temperatura i sam włączył się jeden z wentylatorów (od razu na 2 bieg), schłodził wodę i wyłączył się.
Pomógł: 47 razy Dołączył: 05 Mar 2008 Posty: 1080 Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto Sie 17, 2010 14:52
zippermann napisał/a:
Powiedzcie mi jeszcze który lepiej odłączyć celem przeróbki "jak książka pisze", ten po stronie zderzaka, czy silnika ?
Ten od strony silnika to wiatrak chłodnicy wody, ma 2 biegi i nie radzę go odłączać. Jeśli masz 2 wiatraki na skraplaczu klimy (pewnie dla tego że dokładana klima) to możesz jeden odłączyć, jeśli chcesz "jak książka pisze" to odepnij ten po prawej strony stojąc przodem do auta bo w fabrycznej klimie wiatrak jest po lewej stronie.
_________________ Był --> Rover 400 1.6 LPG 1999
Jest --> Audi A4 Avant 1.8T LPG 1999
Pomógł: 47 razy Dołączył: 05 Mar 2008 Posty: 1080 Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto Sie 17, 2010 15:27
To chyba działa na takiej zasadzie. Komputer dostaje info. z czujnika temperatury, że temp przekroczyła powiedzmy 112st. i daje sygnał do czegoś co podaje prąd do wiatraka aby zwiększyć napięcie czy natężenie prądu. Nie znam się na elektryce ale tak to chyba działa.
Dla przykładu: mamy wiatrak z płynną regulacją obrotów -> prędkością wiatraka steruje "regulator płynności".
W samochodzie za obroty wiatraka odpowiada komputer który daje sygnał na 1 lub 2 bieg wiatraka.
Uwaga -> Tak mi się tylko wydaje. Nie wiem dokładnie jak to jest zrobione.
_________________ Był --> Rover 400 1.6 LPG 1999
Jest --> Audi A4 Avant 1.8T LPG 1999
Nie posiadając klimy fabrycznej mamy takie rozwiązanie jak na załączonym schemacie. Wentylator ma jeden bieg i nic więcej.
Szczęśliwi posiadacze klimatyzacji nie posiadają jednego przekaźnika w skrzynce pod maską, za to mają dodatkowy moduł przekaźników na nadkolu. Do tej pory też nie mogłem za bardzo rozgryźć go, ale już wiem...
Nie ma żadnego sterowania PWM o którym myślisz, ani zadnych opornic.
Pierwszy bieg, to wentylator klimy i chłodnicy połączone szeregowo (prąd płynie od jednego do drugiego), powoduje to, że każdy dostaje ok 6-7 V i kręci się z połową mocy. Drugi bieg to bezpośrednie zasilanie każdego wentyla oddzielnie i praca na 100%. Sterowane to jest przez MEMS (ten komputerek z tyłu skrzynki z bezpiecznikami pod kierownicą).
Właśnie z tego powodu chcę sam dołożyć ten moduł przekaźników i usunąć jeden wiatrak... znów mi stopiło 30A bezpiecznik
Pytałem który odłączyć, bo nie wiem co będzie korzystniejsze z punktu widzenia chłodzenia silnika... Przedni wentylator ma dużo większą moc niż ten od strony silnika, ale do pokonania ma 2 chłodnice.
A ja mam fabryczną klimę i mam 2 wentylatory od klimy i jeden od silnika. A Wy mówicie, że nie może tak być?
Nie wiem ile mają biegów, ale ostatnio mam bardzo poważny problem, mianowicie wentylator chłodnicy wody nie chodzi Sprawdzałem bezpiecznik i jest ok. Co jeszcze mogę sprawdzić? Gdzie znajduje się czujnik temperatury płynu?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum