Typ: CDTi Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2003
Witam wszystkich Rover-owiczów. Jestem Henryk.
Spotkałem się na forum z pytaniami dotyczącymi zewnętrznych lusterek
(ogrzewanie, wyjmowanie szkła) a, że sam miałem z tym problem postanowiłem podzielić się zdobytą wiedzą na ten temat.
A więc, problem był z ogrzewaniem obu lusterek, i tu powstał drugi – jak je rozebrać.
Na forum są opisane różne sposoby wyjmowania szkła z obudowy lusterka, ja przedstawię swój.
Rozbieranie lusterka.
http://obrazki.elektroda....1362069616.jpeg (Zd.1) całe lusterko z obudową jest składane (ręcznie) można je złożyć na szybę, można też je rozłożyć w przeciwną stronę, co widać na zdjęciach. Bez obawy, że coś uszkodzimy, potrzeba jednak znacznej siły. Szkło elektrycznie przestawiłem (nie za dużo tylko tyle aby złapać palcami za prawą stronę szkła, przy większym skręceniu jest problem z założeniem lustra na zaczep „A” przy składaniu), szerokim śrubokrętem przesunąłem szkło w prawo, trzymając palcami lewą stronę, odciągnąłem na zewnątrz i wyszło.
http://obrazki.elektroda...._1362070314.jpg (Zd.2) przedstawia wyjęte szkło z ramką. Widać przewody zasilające mate grzejną (grzałkę) mata jest już po wymianie stara była czarna i nieco większa. Widać też zaczepy i plastikowy języczek który ma swoje miejsce.
http://obrazki.elektroda...._1362071021.jpg (Zd.3) widać tam: zaczepy po obu stronach A i B na których trzyma się szkło, wsuwki grzałki, i miejsce na kawałek plastiku przy szkle.
http://obrazki.elektroda....1362072255.jpeg (Zd.4) są tu dwie maty: nowa biała już przyklejona na własny klej (jest nieco mniejsza ale nie to większego znaczenia) i stara czarna uszkodzona. Uszkodzenie polegało na wzroście oporności grzałki.
Nowa grzałka (mata) powinna mieć ≈ 10-15Ω (om) w zależności od mocy, co odpowiada ≈ 12W (Watt) moja jedna miała 35Ω a druga 120Ω. Po prostym przeliczeniu dla 120Ω było by:
J=U/R = J=12/120 J=0,1A (Amper)
(J=prąd/Amper, U= napięcie/Volt, R=opór/Ω)
licząc dalej
P=JxU = P=0,1x12 P=1,2W
(P=moc, J=prąd, U=napięcie)
Tak więc moja gorsza grzałka miała 1,2W zamiast ≈12W czyli grzała 10 razy słabiej. Kupiłem na Allegro dwie byle jakie maty o wymiarach 8cm x 12cm mocy 12W/12V zapłaciłem za nie koło 10zł.
http://obrazki.elektroda...._1362071791.jpg (Zd.6) są tam dwie dorobione i zanitowane końcówki do podłączenia/wciśnięcia wsuwek, końcówki można wykorzystać ze starej maty ja dorobiłem, później na to wpadłem, że mogłem wykorzystać stare. Można też wszystko zlutować i nie bawić się z dorabianiem/przekładaniem końcówek. Widoczny jest też zaczep lustra „A”.
http://obrazki.elektroda...._1362071803.jpg (Zd.7) przedstawia polutowane lusterko z swoją plastikową obudową. Należałoby wspomnieć jak wyjąć szkło z własnej obudowy - obramowania. Czytałem różne sposoby rozebrania tego, przedstawiam swój. Otóż całość włożyłem do gorącej wody (bez obawy, że coś zamoknie nie ma to znaczenia, wyschnie i będzie działać) jak całość się dobrze zagrzała używając własnego paznokcia wcisnąłem go pomiędzy ramkę a szkło i przesuwając po obwodzie po kawałku odchylałem ramkę na zewnątrz. Nie proponuje żadnych metalowych narzędzi. Po wyjęciu szkła z ramki odkleiłem starą matę, przemyłem szkło rozpuszczalnikiem pozostawiając cieką równą warstwę starego kleju. Po lekkim przeschnięciu przykleiłem nową mate.
http://obrazki.elektroda...._1362071795.jpg (Zd.9) Składanie lusterka – założyłem najpierw lewą stronę szkła na zaczep „A” jak czułem, że zaczep trzyma przesunąłem szkło w prawo przytrzymując z tyłu zaczep „B” kawałkiem taśmy perforowanej (taki kawałek miałem pod ręką) wcisnąłem szkło na swoje miejsce.
Koniec pracy, mata wymieniona, lusterko poskładane, grzeje jak nowe. Teraz muszę zastanowić się nad grzaniem, bo jak wiadomo grzeje cały czas i to jest do kitu. Życzę miłej zabawy.
Ostatnio zmieniony przez hs26 Czw Lut 28, 2013 18:24, w całości zmieniany 10 razy
SPAMU¦
Wysłany: Czw Paź 27, 2011 23:09 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
jestem po wymontowaniu lusterka i moim zdaniem przy składaniu lusterka łatwiej jest pierw wyciągnąć podważając lekko silniczek lusterka i założyć na niego lusterko i wcisnąć, nie trzeba się wtedy męczyć mocując lusterko na zaczepy
U mnie lusterko ktore nie grzalo, na mierniku nastawionym na 20k om pokazywalo 0,98, czli 980omow, jest to mozliwe?, bo jakos wyglada na sporo wiecej niz u Ciebie.
wczoraj jakiś baran urwał mi lusterko od strony pasażera. W ten sposób, że trzymało się tylko na kablach, plastikowe zaczepy połamane. Póki co, trzyma się na taśmie klejącej, bo jeździć muszę. Pytanko zatem, czy da się w jakiś sposób to naprawić (np. kupując używane lusterko i przekładając uchwyty - zaczepy), czy niestety pozostaje mi kupno lusterka, malowanie i montaż tego kupionego?
I tak zamierzam kupić lusterko... chodzi mi tylko o to, czy mogę z niego przełożyć zaczepy do tego, które aktualnie mam zamontowane (żeby nie bawić się w malowanie).
Czy jeżeli chcę przełożyć tylko zaczepy (jeśli to w ogóle możliwe) to muszę kupić wersję tylko EU? To chyba nie powinno mieć większego znaczenia? Druga możliwość, żeby uniknąć malowania kupionego lusterka, to rzeczywiście kupić wersję EU i zamienić tylko obudowy.
[ Dodano: Nie Sty 21, 2018 09:49 ]
Mam jeszcze jedno pytanie... czemu na niektórych aukcjach allegro są lusterka "5-pin", a na innych "6-pin"? Podejrzewam, że chodzi o elektryczne składanie lusterka, ale pewny nie jestem. U mnie składa się manualnie, więc pytanie, czy można to ewentualnie zmienić?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum