Wysłany: Pią Wrz 07, 2012 10:34 [R200] Dodatkowy czujnik temperatury
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie
Jak wiadomo nasz oryginalny wskaźnik temperatury nie jest zbyt dokładny, dlatego zastanawiam się nad kupnem i podłączeniu dodatkowego wskaźnika. W takim zestawia oczywiście znajdzie się czujnik, tylko za groma nie wiem gdzie go wsadzić, aby odczytywał dane na wskaźnik. Od razu dodam, że nie za bardzo chce ciąć przewód chłodniczy. Macie jakieś pomysły Zastanawiam się jeszcze nad takim patentem, aby wpiąć się już w oryginalny czujnik. Jak myślicie pokazywałby on parametry na dodatkowy wskaźnik
Wydaje mi się, że:
- wpięcie pod czujnik od ECU (ECT) mija się z celem, bo jest za blisko czujnika z deski (no chyba, że chcesz kontrolować, czy rzeczywiście włącza odpowiedni biegi wentylatora przy właściwej temperaturze)
- im bliżej głowicy, tym bardziej rzeczywista temperatura - widziałem rozwiązanie, w którym ori ECT przeniesiono tuż przy wylocie z głowicy (wywiercono otwór w metalowym kolanku), ponoć lepiej chroniło silnik przed przegrzaniem
A tak BTW, jest sens zawracać sobie głowę dodatkowym wskaźnikiem w czasie jazdy? Przecież i tak nie mamy wiele narzędzi do walki z ew. wyższą temp., możemy co najwyżej puścić obieg przez nagrzewnicę lub włączyć klimę. Chyba że do tego wskaźnika byłby również jakiś niezależny włącznik wentylatora.
Wydaje mi się, że:
- wpięcie pod czujnik od ECU (ECT) mija się z celem, bo jest za blisko czujnika z deski (no chyba, że chcesz kontrolować, czy rzeczywiście włącza odpowiedni biegi wentylatora przy właściwej temperaturze)
Nie chodzi mi o wpięcie pod czujnik temp. od ECU tylko właśnie pod ten czujnik na deskę.
leszczu, mogę Ci zaproponować taki mały patent, jest on już prze zemnie wypróbowany od 3 mc, co prawda mam diesla, ale jak się ma go podkręconego i używa się go na torze to różnie to bywa
Oczywiście musisz się liczyć z kosztami, jak wiadomo jak ma się mieć coś porządnego i spełniające swoją rolę trzeba trochę $$ wydać
Jest takie urządzenie jak Temp Fan Controller, małe elektroniczne urządzenie które steruje załączaniem się wentylatora na chłodnicy po przekroczeniu zadanej temp.
Sterownik posiada dodatkowe czujniki na wodę, olej oraz może pokazywać napięcie na układzie elektrycznym, oczywiście musisz zamontować dodatkowy czujnik na wężu
po przez dodatkowy adapter. Na sterowniku ustawisz np. 96 st i po przekroczeniu tej temperatury sterownik załącza wentylator na chłodnicy.
Jest to bardzo dobre rozwiązane bo jak śmigasz po torze silnik ma znaczne obciążenie dlatego jest potrzebny taki strażnik aby za w czasu zaczął schładzać silnik
Ja mam sobie czujnik/wskaźnik temperatury dodatkowy i jak wiem że już silnika dobrze nie schłodzę to poprzez ręczne sterowanie wentylatorem schładzam sobie silnik (oczywiście bez rezygnacji z oryginalnego włączania wentylatora przez ECU).
_________________ R400 1.4, R620Ti, R420Si, R400 2.0 Turbo, R200 Coupe, R800 Coupe Turbo ->
R200 Coupe Turbo & V8
Ja rozwiązałem to trochę inaczej. Czujnik na deskę mam wkręcony do głowicy. Z tyłu głowicy są takie dwa ,,cycki" po otworach technologicznych. W jednym wywierciłem otwór 9,1mm, gwint 10x1 (chyba ten bliżej kolektora ssącego ale teraz nie jestem pewien, a to jest ważne, mogę sprawdzić jutro) Natomiast do ręcznego włączania wentylatora mam zamontowany wyłącznik (od jakiegoś odkurzacza, 10A) jest włączony w obwód wentylatora za przekażnikiem. Załączam kiedy potrzeba. Oba wynalazki mają juz 7-8 lat
Dzięki leszczu za linka, interesuje mnie bardziej rozwiązanie elektryki - jak zrobić ten niezależny włącznik wiatraka, żeby nie zakłócić sterowania nim przez ECU? Chętnie coś takiego bym sobie sprawił
Panowie greg-si oraz zdzichu, może jakieś schematy, zdjęcia?
Zauważ że ciecz rozgrzewa się szybciej niż materiał stały w tym przypadku głowica.
Schemat jest bardzo prosty.
Zwykły przekaźnik samochodowy. Cewkę podłączamy do włącznika rzecz jasna. Zasilanie wentylatora przecinamy i tam wstawiamy przekaźnik w taki sposób żeby przejście na tym przewodzie zostało zachowane (gdy ECU stwierdzi żeby włączyć wentylator to się włączy). Na dodatkowym przewodzie dajemy stałe 12V z akumulatora które będzie zasilało wentylator gdy włączymy go włącznikiem.
Mogę zrobić prosty schemacik jeśli nie napisałem zbyt jasno.
_________________ R400 1.4, R620Ti, R420Si, R400 2.0 Turbo, R200 Coupe, R800 Coupe Turbo ->
R200 Coupe Turbo & V8
brkzzz, podłączenie tego ustrojstwa jest banalne, ale tylko z racji że kupujesz gotowy układ z kabelkami, wtyczkami itp. do samego sterownika doprowadzasz zasilanie +12V aby się załączało z zapłonem, następnie wszystko idzie bezpiecznik który jest w zestawie, dosyć duży bo mocą chyba jest większy niż od halogenów, nie mam instrukcji - nie pamiętam dokładnie jaka moc. Później tylko zasilenie z aku i osobny kabelek sygnałowy do + z wentylatora chłodnicy -- GOTOWE.
Czujni zamontowany na takim adapterze jaki pokazywaliście w linku z aukcji .
Jest to oczywiście podobne rozwiązanie jakie chcecie stworzyć z dodatkowego wskaźnika + jakiś home made przycisk do załączania wentylatora
Ja osobiście wolę coś bardziej rozwojowego, a zarazem bezpiecznego w użytkowaniu . Po za tym mam dodatkowo wskazanie temp. oleju oraz vol. Gdzie na każdym ze wskazań mogę ustawić wartość graniczną, która będzie mnie alarmować w razie jej przekroczeniu.
Lepiej zrobić takie coś raz a porządnie . Po za tym sam kontroler-wskaźnik jest rozmiarów pudełeczka zapałek które nie rzuca się w oczy a pokazuje odpowiednie wartości.
[ Dodano: Sob Wrz 08, 2012 15:21 ] greg-si, a z ciekawości wrzuć jakieś foto jakie to u ciebie wskaźniki i magiczny przycisk do załączania wentylatora
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum