Wysłany: Sro Paź 27, 2010 12:21 [R ALL] Pytanie o felgi/opony z ptk widzenia fizycznego
Witam, ostatnio tak siedziałem i analizowałem, jak ludzie odradzają do aut z małą mocą duże felgi. Weźmy mnie za przykład
Mam magiczne 75km i załóżmy chcę 17" - oczywiście napiszecie, umrą Ci te konie przy tych felgach najlepiej 15" max 16" . A no możliwe, ale..
Z punktu widzenia fizyki to nie jest prawdą
Jeżeli mamy felgi 15" z oponami 195/60 R15 o łącznej wadze 15kg sztuka, na moim aucie w sumie wszystkie koła ważą 60kg i 1 koło wraz z oponą ma średnice 615 mm
Teraz tak, kupujemy felgi 17" z oponami 205/45/R17 (co jest idealnym zamiennikiem w/w opony), o wadze felgi + opony 14,5kg co w sumie daje na całym aucie koła o wadze 58 kg a średnica koła z oponą ma 616.3 mm
Podsumowując - felgi 17" są szersze o 1 cm, ale: są lżejsze o 0,5kg oraz mają większą średnicę o 1.3mm
Mój wniosek jest taki:
Jeżeli ktoś ma opony 195/60 na 15" felgach a założy 205/45 na 17" felgach, to przy wadze takiej jak ja podałem NIE ODCZUJE ŻADNEJ RÓŻNICY z auta żaden większy muł się nie zrobi niż przy 195/60/R15
Moim zdaniem zysk 0,5kg na każdym kole jest w stanie nawet być korzystniejszy pomimo szerszego kapcia o 1cm.
Czy ja się mylę ? fizyki nie da się oszukać, można ją tylko źle interpretować : )
SPAMU¦
Wysłany: Sro Paź 27, 2010 12:21 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Wszystko co opisałeś, to oczywista oczywistość Właśnie tak dobiera się zamienniki. Ludzie, którzy odradzają, nie rozumieją, że średnica koła MUSI pozostać ta sama (żeby np. licznik nie oszukiwał), zwiększa się jedynie średnica felgi, a zmniejsza profil. Z tą masą tylko chyba przesadziłeś, bo przy tej samej średnicy koła, jeśli jest w nim więcej żelastwa wzwyż i wszerz, to koło raczej na pewno będzie ważyć więcej.
A drugi powód odradzania, to zapewne troska o felgi na polskich drogach
memphisto napisał/a:
Podsumowując - felgi 17" są szersze o 1 cm, ale: są lżejsze o 0,5kg oraz mają większą średnicę o 1.3mm
A dlaczego są lżejsze od 15``? I dlaczego średnica jest większa o 1,3mm? Średnica jest większa o 2 cale, czy 2x25,4mm=50,8mm...
_________________ Lincoln Continental `77 *** M-B 320E *** M-B E500
memphisto napisał/a:
Podsumowując - felgi 17" są szersze o 1 cm, ale: są lżejsze o 0,5kg oraz mają większą średnicę o 1.3mm
A dlaczego są lżejsze od 15``? I dlaczego średnica jest większa o 1,3mm? Średnica jest większa o 2 cale, czy 2x25,4mm=50,8mm...
chodziło mi o felgi z oponami. Felgi 17" na profilu 45 i szerokości 205 są większe o 1,3mm od felg 15" na profilu 60 przy szerokości 195
[ Dodano: Sro Paź 27, 2010 13:49 ]
co do wagi to felgi 15" org roverowskie na oponach 195/60/R15 ważą 15kg a np kolega ma 17" 205/45/R17 i są lżejsze od moich o 0,5kg
wszystko to teoria i akurat tutaj się okazuje, że te felgi co ja mam z R są cięższe (nie wiem może masywniejsze) od jego 17" z oponami.
I waga samej felgi 15" może być cięższa niż 17" zależy jak tam te aluminium dobierali, ile go wciskali itp : D
[ Dodano: Sro Paź 27, 2010 13:52 ]
moim zdaniem felgi sparco będą lżejsze od jakiś NONAME lub na odwrót.
Przecież jak nawet położymy 5 różnych felg od różnych producentów w rozmiarze przykładowo 16" to każda felga będzie miała inną wagę.
i może się zdarzyć, że jedna z cięższych 15" będzie cięższa niż jedna z lżejszych 17"
Swoją drogą felgi z R sa dość ciężkie
Aaa, czyli o KOŁA, nie felgi Spoko, wszystko jasne.
memphisto napisał/a:
I waga samej felgi 15" może być cięższa niż 17" zależy jak tam te aluminium dobierali, ile go wciskali itp
Dokładnie, dlatego bezpośrednio porównywać można ten sam model o tym samym wzorze, żeby było sprawiedliwie. Np. alufelga 15`` Volvo V40 albo R600 Multispoke, jest prawie pełna, więc będzie cięższa od 5-ramiennej 17``. Ale myślę też, że przy duuużej dziurze, ta 17`` się wygnie, a Multispoke nie Coś za coś.
_________________ Lincoln Continental `77 *** M-B 320E *** M-B E500
Waga jest na pewno zależna od użytego stopu aluminium i nie tylko aluminium, bo ostatnio spotkałem się z felgami zrobionymi z krzemu i były tak lekkie, że praktycznie dwoma palcami można było je nosić. Oz np. produkuje takie felgi jak by pół sportowe, które wagę mają zmniejszoną przy 16 calach do około 6 kg. W przypadku takiej felgi pomimo, że jest większa od 15-stki to jest o wiele lżejsza. No i tak jak kolega wyżej napisał na pewno też ma znaczenie wzór.
A i co do wygięcia 17-stki na dziurze to też będzie tak że jedna się wygnie a inna nie. A to właśnie ze względu na to jaki stop został użyty do jej wyprodukowania. No a już najbardziej od tego z jaką prędkością w tą dziure wjedziemy
No a już najbardziej od tego z jaką prędkością w tą dziure wjedziemy
istotny jest jeszcze indeks nośności opony zazwyczaj opony mają 560 kg, warto dopłacic parę PLN aby mieć np coś w stylu XL albo exra loaded (czy jakoś tak - właśnie takie mam teraz zimówki) wtedy też felga jest mocniej chroniona : )
Ale jeszcze trzeba pamiętać żeby te oponki przechowywać w odpowiednich warunkach bo wystarczy, że letnia przeleży kawałek jesieni, cała zime i kawałek wiosny w nie odpowiednich warunkach i też nie ma już takich właściwości jakie gwarantuje producent...
waga wagą, a opory toczenia? czy jakie to tam wchodzą w gre.. Zauważ, że kolarze jeżdżą na wąskich oponach. Szerszymi zwiększasz przyczepność, ale zwiększasz opory. Przez co uciekają koniki.
Czy może sie mylę? Chociaż sam po przejściu z 185 na 195 na tej samej feldze odczułem wyraźnie że inaczej się jeździ, jakby wolniej
Nic prawie nie wspomnanio o oporze toczenia . Przy 4 felach nie robi się to 175 tylko juz 195 i masz już ogromnego laka wieksza moc by wprawic taka opone w ruch.
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
Tak jak przedmówcy. Powierzchnia styku opony szerszej z nawierzchnią w stosunku do opony węższej jest większe, przez co powstaje większe tarcie i opory toczenia, które trzeba pokonać. Dlatego słabsze samochody mogą więcej palić i mieć słabsze osiągi.
więc jak zmienia ktoś z 195/60 R15 na 195/50 R 16 to nie ma różnic : ) proste
[ Dodano: Czw Paź 28, 2010 16:58 ]
zakładając, że waga jest taka sama : )
[ Dodano: Czw Paź 28, 2010 17:00 ]
ja zmieniłem z 195/50 R15 na 185/60 R15 i auto stoi wyżej (no bo większa średnica opony) i zbiera się może wolniej, ale za to komfort się polepszył o wiele, choć przy 120 wydaje mi się, że auto jest podsterowne, nie wiem czy to wina węższych opon czy siadają np gumy na wahaczach ? Koła są wyważone i ciśnienie równe. Wcześniej na profilu 50 nic nie miałem a teraz od 120 auto jakby pływa sobie
Chociaż sam po przejściu z 185 na 195 na tej samej feldze odczułem wyraźnie że inaczej się jeździ, jakby wolniej
Zwiększ ciśnienie w kołach na 2,9 i wrażenie zniknie
memphisto napisał/a:
więc jak zmienia ktoś z 195/60 R15 na 195/50 R 16 to nie ma różnic
Różnica jest tylko taka, że licznik oszukuje i auto jest minimalnie wyższe na tych kołach.
memphisto napisał/a:
ja zmieniłem z 195/50 R15 na 185/60 R15 i auto stoi wyżej (no bo większa średnica opony) i zbiera się może wolniej, ale za to komfort się polepszył o wiele, choć przy 120 wydaje mi się, że auto jest podsterowne, nie wiem czy to wina węższych opon czy siadają np gumy na wahaczach ? Koła są wyważone i ciśnienie równe. Wcześniej na profilu 50 nic nie miałem a teraz od 120 auto jakby pływa sobie
Przy takiej zmianie średnica koła jest większa o 27mm, więc auto stoi wyżej o 1,35cm. Ale najważniejsze, że przy licznikowych 120km/h tak naprawdę jedziesz więcej o niecałe 5%. Wolniej nabija Ci też przejechane km.
_________________ Lincoln Continental `77 *** M-B 320E *** M-B E500
Ja tak jeżdżę od zawsze i nic z tych rzeczy Po pierwsze w instrukcji obsługi auta jest info od producenta, że jeśli jeździ się często z prędkościami powyżej 160km/h, to ciśnienie w kołach należy zwiększyć do 2,8bar (jeśli dobrze pamiętam). Dodatkowo na oponie jest podany zakres ciśnienia, który ona wytrzyma (jeśli dobrze pamiętam; 3,5bar max).
Ja nie jeżdżę często takimi prędkościami, ale zauważalnie mniej auto spala, mniej buja, lepiej trzyma się drogi, no i opony bardziej równomiernie się zużywają (przy prawidłowj geometrii zawieszenia oczywiście).
_________________ Lincoln Continental `77 *** M-B 320E *** M-B E500
Według mnie z dwóch czynników na razie piszecie o jednym, mianowicie oporach toczenia, które są w szerszych oponach większe.
Druga sprawa to rozłożenie masy koła względem promienia.
W kołach 14. obręcz jest bliżej środka koła niż w 17, dlatego moment potrzebny do napędu koła w 17 jest większy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum