Wysłany: Pon Gru 17, 2012 19:38 [r200] ogrzewanie tylnej szyby - nie wyłącza się
Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.4 16v Rok produkcji: 1999
Problem pojawił się po odłączeniu akumulatora i postoju przez ostatnie 1,5 tygodnia. Dziś zdobyłem lepszy akumulator i podłączyłem do auta. Po podłączeniu akumulatora zapaliła się kontrolka od ogrzewania tylnej szyby, mimo że auto nie jest odpalone, a nawet kluczyki nie znajdują się w stacyjce.
Po zamknięciu samochodu, kontrolka gaśnie na chwilę (w trakcie uzbrajania alarmu), a później znów się zapala.
Świecąca kontrolka - grzejąca tylna szyba.
Macie jakieś pomysły co boli R?
SPAMU¦
Wysłany: Pon Gru 17, 2012 19:38 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Do sprawdzenia sławna wiązka tylnej klapy. Przewody w gumce po prawej stronie po otwarciu klapy.
A co się działo z poprzednim akumulatorem ? Bo jak się rozładowywał to mogła też być wina tej wiązki.
poprzedni akumulator nie trzymał prądu, gdy spadała temperatura na dworze. nie rozładowała się do zera, auto można było otworzyć.
Ogrzewania tylnej szyby nie można wyłączyć poprzez guzik.
W sumie może to i problem z tą wiązką kabli. nie jest ona w najlepszym stanie, a po ostatnich opadach śniegu i jego roztopu mogło się tam coś stać.
Jedyne co mnie zastanawia to, jak to się dzieje że szyba cały czas grzeje mimo wyłączonego silnika.
może coś z tym włącznikiem ogrzewania, wyjmij go i wsadź w jego miejsce np od przeciwmgielnych i zobacz czy tez będzie się świecić (rysunek inny ale zasada działania przełącznika ta sama nic się nie popsuje)
Guciek,
Nie da się włożyć innego przełącznika w miejsce ogrzewania tylnej szyby, tak samo jak nie da się w miejsce do klimy czy też przeciwmgielnych. Mają inne kostki i nie wciśniesz go w miejsce na inny przycisk, ponieważ każdy z przycisków ma taki 'ząbek', ale każdy ma go w innym miejscu. Dlatego przycisk od ogrzewania tylnej szyby da się włożyć tylko w miejsce na przycisk od ogrzewanie tylnej szyby
Guciek,
Nie da się włożyć innego przełącznika w miejsce ogrzewania tylnej szyby, tak samo jak nie da się w miejsce do klimy czy też przeciwmgielnych. Mają inne kostki i nie wciśniesz go w miejsce na inny przycisk, ponieważ każdy z przycisków ma taki 'ząbek', ale każdy ma go w innym miejscu. Dlatego przycisk od ogrzewania tylnej szyby da się włożyć tylko w miejsce na przycisk od ogrzewanie tylnej szyby
prawda prawda, też miałem taki pomysł żeby poprzekładać i nie wyszło , ewentualnie można jeszcze wyjąć bezpiecznik zeby nie grzało
Zaprowadziłem dziś auto do elektryka. I jak to zwykle u mnie bywa auto "naprawiło" się po drodze, tzn. można było wyłączyć ogrzewanie tylnej szyby guzikiem, ale po chwili znów się samo załączyło. W trakcie tego samoczynnego włączania było słychać tykanie, jak przy załączaniu ogrzewania. Z włączonym ogrzewaniem dojechałem do elektryka.
Po dojechaniu do elektryka i zamknięciu auta lampka zgasła. Jak przestawiałem auto to ogrzewanie już się samo z siebie nie załączało.
Zobaczymy co elektryk znajdzie. Wstępnie sugerował uszkodzenie przekaźnika. Dam znać co wyszło.
o tym nie pomyślałem aż tak się nie przyjrzałem przy wymianie żarówek, myślałem ze zrobili to w prosty sposób i wszystkie przełączniki działają tak samo i takie same wtyki mają
Zobaczymy co elektryk znajdzie. Wstępnie sugerował uszkodzenie przekaźnika.
Albo zespawany przekaźnik, albo moduł MFU - dioda 736.
Kontrolka ciśnienia oleju zachowuje się normalnie ?
Jeśli przekaźnik będzie dobry, to pokaż elektrykowi ten schemat http://roverclub-bg.com/i...cdiagrams98.pdf str.48
Przekaźnik ogrzewania tylnej szyby załączany jest przez moduł MFU za sygnałem z włącznika - włącznik nie załącza, a jedynie informuje o "chęci" załączenia.
Przekaźnik jest na tablicy bezpieczników w kokpicie. Jeśli jest zwarty wystarczy wymienić. Jesli jest dobry i na stałe ma napięcie sterujące do załączenia to MFU - zwłaszcza, że ogrzewanie działało po zamknięciu auta...
Usterka samego włącznika jest mało prawdopodobna, ale też można go sprawdzić....
Czasami skok napięcia przy załączaniu akumulatora może prowadzić do dziwnych sytuacji. W amerykańskim aucie odpiąłbym aku na kilka minut i ponownie podłączył, ale to rover i nie wiem, czy pomoże.
Parę słów o MFU
gravion napisał/a:
----------------------------------------------------------------------------
MFU (multi function unit) to wielozadaniowy kontroler zamontowany za głównym
pudełkiem z bezpiecznikami, w dolnej części deski rozdzielczej, po prawej
stronie (pod kierownica). Moduł ten kontroluje takie funkcje jak:
1. Opóźnienie przednich i tylnych wycieraczek
2. Timer (opóźnione wyłączenie) ogrzewania tylnej szyby
3. Opóźniacz lampki "grzecznościowej" - czyli tej co oświetla wnętrze przez chwilkę po zamknięciu naszego auta
4. Brzęczyk ostrzegający o włączonych lampach gdy chcemy opuścić pojazd.
MFU ma także system samokontroli. By wejść w tryb diagnostyczny należy sprawnie wykonać poniższy algorytm.
1. Wsiadamy do auta i wkładamy kluczyk do stacyjki (pozycja "zerowa")
2. Naciskamy i trzymamy wciśnięty przełącznik od ogrzewania tylnej szyby
3. Przekręcamy kluczyk w pozycję II i natychmiast(!) po tym zwalniamy przycisk ogrzewania, MFU powinien dwukrotnie piknąć (jeśli nie to zwolniłeś za późno!)
4. Zaraz po piknięciach przytrzymaj wciśnięty przycisk ogrzewania przez 1 sekundę, MFU powinien piknąć kolejne dwa razy. Wszedłeś w system diagnostyczny!
Teraz przetestuj funkcje kontrolowane przez MFU, gdy funkcja działa prawidłowo usłyszysz krótki sygnał dźwiękowy, gdy nie - funkcja nie działa poprawnie, przyciskaj krótko kolejno:
1. Włącznik tylnej lampy przeciwmgielnej, gdy system jest OK. usłyszysz pisk
2. Przesuń dźwignię prawą tak by uzyskać wymuszone spryskanie przedniej szyby, pisk.
3. Otwórz prawe drzwi, zamknij, to samo z lewymi i bagażnikiem(?) - 3 piski
4. Włącz wycieraczki na I prędkość - pisk, II i III u mnie nie piszczy (powrót na 0 - pisk)
5. Włącz światła mijania - pisk, drogowe (na stałe) - pisk
Gdy nie słyszysz pisku to znaczy ze właśnie testowany układ nie działa poprawnie!
Po przetestowaniu 5 punktów wymienionych wyżej przejdziemy do następnego testu, w tym celu naciskamy (to już trzeci raz) ogrzewanie tylnej szyby. Teraz MFU przetestuje sama kontrolowane obwody, kolejno:
Włączy się podświetlanie kontrolki ogrzewania szyby na ok. 2sek, zapali się lampka informująca o włączonych światłach przeciwmgielnych tylnich (przednich nie mam), zapali się na 2 sekundy oświetlenie wnętrza (to pod sufitem) a na koniec włącza się przednie i tylnie wycieraczki.
Po tej sekwencji MFU wyjdzie z trybu diagnostyki, wyłącz zapłon. Jeśli wykryłeś jakieś nieprawidłowości to sprawdź odpowiedni przekaźnik, okablowanie itp. Być może sam MFU jest uszkodzony, jednak jest on uszczelniony i naprawa polega na wymianie MFU na nowy.
Kontrolka ciśnienia oleju zachowuje się normalnie ?.
Tak kontrolka oleju zachowywała się normalnie. Nie zauważyłem nic podejrzanego.
Cezary_Czapski napisał/a:
W amerykańskim aucie odpiąłbym aku na kilka minut i ponownie podłączył, ale to rover i nie wiem, czy pomoże.
Odpinałem aku na chwilę/noc i nic to nie dało.
Wyłącznik działa - udało się wyłączyć załączyć ogrzewanie szyby po dłuższej jeździe autem, które zostawiłem u elektryka "bez usterki".
Auto podczas jazdy dobrze się nagrzało i osuszyło we wnętrz. Być może wilgoć zrobiła swoje i przekaźnik się zwarł. Jedno co mnie zastanawia to dlaczego ogrzewanie tylne szyby działało mimo że auto było zamknięte/nieodpalone. Wyłączenie zapłonu powinno odcinać zasilanie tego typu układów.
[ Dodano: Sro Gru 19, 2012 21:06 ]
I odebrałem auto od elektryka. Problemem nie była wiązka w klapie - według elektryka zwarcie w tym miejscu skutkowało by przepaleniem bezpiecznika. Przekaźnik jest sprawny, guzik również.
Jak pisałem w trakcie jazdy do elektryka i na parkingu u niego problem znikł.
Elektryk szukał i "targał" wszystkimi wiązkami i udawało mu się replikować problem. Podejrzany okazał się kabel łączący przekaźnik i "moduł komfortu". Po wymianie kabla problem już się nie pojawił.
Elektryk szukał i "targał" wszystkimi wiązkami i udawało mu się replikować problem. Podejrzany okazał się kabel łączący przekaźnik i "moduł komfortu". Po wymianie kabla problem już się nie pojawił.
Obawiam się, że usterka może kiedyś powrócić... choć nie musi.
Niezły cwaniak z tego elektryka - w końcu zainkasował za wymianę, tyle że nie przyczyny usterki.
Tak teoretycznie to jakieś przepięcie na wiązce podłączonej do "modułu komfortu" może dawać przedziwne objawy. Sam MFU to prosty układ zero-jedynkowy i jeśli na wejściu pojawi się napięcie zamiast masy to na wyjściu np. do sterowania przekaźnikiem pojawi się 12V i problem gotowy.
Przetarcie/przełamanie... kabla skutkowałoby wywaleniem bezpiecznika, bo mógłby zewrzeć się do masy. Uszkodzony kabel z MFU do przekaźnika musiałby dostać 12V, a to mało prawdopodobne - bo niby skąd miałoby się na nim pojawić napięcie - tylko z "modułu komfortu".
Faktycznie może wilgoć spowodowała przepięcie wewnątrz MFU, ewentualnie przebicie na diodzie wewnątrz, ale wtedy samo by się nie naprawiło.
szebek napisał/a:
Być może wilgoć zrobiła swoje i przekaźnik się zwarł. Jedno co mnie zastanawia to dlaczego ogrzewanie tylne szyby działało mimo że auto było zamknięte/nieodpalone. Wyłączenie zapłonu powinno odcinać zasilanie tego typu układów.
Układów sterujących tak - link do schematu wcześniej.
Zwarcie na przekaźniku jest najbardziej logicznym wytłumaczeniem.
MFU jest zasilany poprzez bezpiecznik 17, ale odcięcie ma na stacyjce - zapłon.
Przekaźnik poprzez bezpiecznik 23 i 3 pod maską ma bezpośrednie połączenie z akumulatorem. Zwarcie na przekaźniku -pomimo braku sterowania- da napięcie na ogrzewanie szyby i również na przełącznik - podświetlenie.
miałem bardZo podobny problem z ogrzewaniem tylnej szyby, wyjąłem przekaźnik i tak jeżdzałęm około roku. W między czasie miałem zwarcie w lampce w schowku, profilaktycznie poizolowałem wiązke tylnej klapy. Po roku z ciekawości wsadziłem przekaźnik i odziwo wszystko działa dobrze aż do dzisiaj. Tak więc cięzko miałem stwierdzić co u mnie odpowiadało za taki stan rzeczy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum