Forum Klubu ROVERki.pl :: [K-seria] Kwestia dociągania głowicy przez śruby
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[K-seria] Kwestia dociągania głowicy przez śruby
Autor Wiadomość
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Sro Maj 22, 2013 08:06   [K-seria] Kwestia dociągania głowicy przez śruby
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie

Witam,

Jak wiadomo Zdarza się że leci uszczelka pod głowicą.
Teraz kwestia czym jest to spowodowane? moim danie nakładają się na to dwa czynniki:
1. Cienkie połączenie uszczelki przy cylindrze spowodowane tym, że silnik posiada tak zwane tuleje mokre
2. Bardzo długie śruby, które z czasem się rozciągają

Moim zdaniem jest to tak, że gdy śruby się z czasem wyciągną, zmniejsza się docisk głowicy do bloku przez co na tym cienki łączeniu uszczelki przy tulejach zaczyna wywalać uszczelkę.

Więc teraz na logikę powinno się w takim razie po iluś tam tys. km dociągnąć śruby aby przywrócić odpowiedni docisk głowicy.
Cześć producentów w swoich samochodach zaleca taką czynność i jest ona przeprowadzana, więc jak to jest u nas? Mozę także warto taką operacje przeprowadzić? Trzeba by było tylko określić o jaki kąt śruby dokręcić.

I teraz kwestia dyskusji, czyli za i przeciw, osoby które mają jakieś doświadczenie z tym itd. Bo temat czasem pojawia się w różnych miejscach ale szybko gaśnie, tak więc można by było go tutaj rozwiązać.

Pozdrawiam
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Sro Maj 22, 2013 08:06   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
MultecFSO 



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 12 Paź 2012
Posty: 456
Skąd: Radom



Wysłany: Sro Maj 22, 2013 13:48   

Uszczelka rzadko kiedy puszcza na pierścieniach wokół cylindrów, jeśli już to dlatego, że zgniją... :wink: Przez tuleje i pierścienie uszczelki jest głównie przenoszony nacisk głowicy.

A co do dokręcania to kolega poczyta sobie na temat budowy tych śrub, odkształceniach sprężystych i plastycznych. :) Może pomóc, ale raczej tylko na chwilę. ;-)
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Sro Maj 22, 2013 14:51   

To w którym miejscu najczęściej ją wywala?

Co do odkształceń to wiem, i własnie głównie chodzi mi o plastyczne.
Po pewnym czasie sprężyste się zmniejszają i chyba to może być jej uszkodzenia.
 
 
 
polofix 



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 661
Skąd: TUREK/DOBRA

Rover 400

Wysłany: Sro Maj 22, 2013 16:05   

Krótko mówiąc nie o to tu chodzi. Szpilki jak się okazuje nie są dokręcane dużym momentem, po dokręceniu zgodnie z zasadą do tego silnika wychodzi nam ok40-55Nm.
Śruby nie są grube. Przecież producent mógł by np dać szpilki nie 9mm a 14 mm i zwiększył by siłę docisku kilkukrotnie. To nic by nie dało. Cała konstrukcja silnika jest aluminiowa i podczas nagrzewania [puchnie] a wraz z nią szpilki wykonane z miękkiej stali też się mają naciągać, ale już mniej przez co całość się dociąga. Tak jest zaprojektowany ten silnik. Przykładowo; Jeśli były by te mocne szpilki nieelastyczne i 14mm grube, to po dokręceniu ich momentem np 180Nm i po rozgrzaniu silnika by się wszystko bardzo mocno ścisnęło, potem po ostygnięciu rozszczelniło, bo uszczelka by się ugniotła zbyt mocno no i aluminiowa konstrukcja mogła by się też odkształcić.
Tak ja to rozumuję.
 
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1131 razy
Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 10926
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Sro Maj 22, 2013 16:06   

chyba najczęściej pada między płaszczem wodnym, a kanałami olejowymi, tam, gdzie jest ten silikon.
Co do dociągania, to jestem na nie. Gdzieś było, ze śruby po dokręceniu i osiągnięciu przez silnik są juz odkształcone plastycznie, więc dokręcanie takich rozciągniętych śrub tylko je osłabi. Druga rzecz, to dociąganie stosuje się tam gdzie uszczelka może odkształcać się plastycznie i przez początkowy okres pracy dostosowuje się do współpracujących powierzchni (mówi się, ze siada, lub układa się) Tutaj to jest jedna cienka blacha, więc coś takiego nie następuje. Trzecie to po prostu producent tego nie zaleca, więc bez tego powinno wszystko działać. Czy dłużej, czy krócej...
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Sro Maj 22, 2013 17:15   

Czyli wychodzi na to że to silikon się poddaje z czasem.
Nie pamiętacie czy go wypłukuje czy co z nim się dzieje? Bo ciekaw jestem co jest że pada.
 
 
 
flapjck1 



Pomógł: 108 razy
Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 1746
Skąd: Urzut/Nadarzyn



Wysłany: Sro Maj 22, 2013 18:12   

najczesciej odkleja sie sciezka silikonowa od blachy

zdarza sie tez ze w glowicy odciskaja sie pierscienie ogniowe uszczelki p/g - tym samym spada glowicy nacisk na uszczelke i ta nie jest dociskana - wtedy spaliny wywala do kanalow wodnych ( najczesciej tego w rogu po stronie sprzeglo/kolektor ssacy )

kolejna kwestia to zapadajace sie tuleje cylindrowe

usterka druga i trzecia to najczesciej konsekwencje zaniedbania/usterek ukladu chlodzenia, lub konsekwencje zlego montazu
_________________
'99 r400 16k16 sedan JFR na czesci ( anglik ) pytac na priv :)
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Sro Maj 22, 2013 20:43   

Czyli przy prawidłowym montażu oraz dbaniu o silnik tak naprawdę wydmuchanie uszczelki polega na zerwaniu uszczelnienia silikonowego?
 
 
 
MultecFSO 



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 12 Paź 2012
Posty: 456
Skąd: Radom



Wysłany: Sro Maj 22, 2013 20:48   

Odgniecenia od pierścieni ogniowych to efekt przegrzania silnika. Aluminium z jakiego wykonana jest K-Seria czyli LM25 po przegrzaniu nie jest już takie twarde i gotowa droga do odgnieceń pierścieni (które przenoszą nacisk czapki). Anglicy nazywają to "head gone soft". To samo tyczy się tulei cylindrowych. Muszą wystawać ok. 0.09-0.11mm ponad płaszczyznę bloku, a po przegrzaniu często niestety opadają.

Co do samej awarii uszczelki to najczęściej woda w olej i odwrotnie, albo na zewnątrz, głównie po stronie kolektora wydechowego (np. nad alternatorem - tak właśnie zrobiła moja K-Seria :mrgreen: ).

Co do samego silikonu, to jakby nie było całość delikatnie "pracuje". Uszczelki od 2003 są poprawione, tzw. wzmocnione z grubszymi ścieżkami silikonowymi i powinno to zmniejszyć częstotliwość awarii. Niestety największy problem K-Serii polega na jej użytkownikach oraz mechanikach. :wink:
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Sro Maj 22, 2013 20:59   

Może niewielkie pokrycie uszczelki silikonem do głowic by coś pomogło, może ten dawany na uszczelkę by tak szybko nie wyfruną :/

Silnik w suzuki swift (1.3 16V) ma nieco podobną budowę do k-serii ale tam uszczelka nie zdycha tak, ona także ma ścieżki silikonowe.

U nas potrafi się to zdarzyć nawet jak silnik nie zostanie przegrzany.
Coś z tymi śrubami musi być...

[ Dodano: Sro Maj 22, 2013 21:59 ]
Bo miałem R200 poprzednio i przez prawie 3 lata chodził niezawodnie, ale po pewnym czasie się dowiedziałem że nowemu właścicielowi po około miesiącu czy 1.5 poszła uszczelka.

I się zastanawiam czy ona zaczęła już mi puszczać czy on jakoś niewłaściwie jeździł że zdechła.
 
 
 
BigBoyPL 




Pomógł: 36 razy
Dołączył: 20 Sty 2012
Posty: 754
Skąd: Śląsk



Wysłany: Czw Maj 23, 2013 09:52   

Jest dużo silników o podobnej konstrukcji. Pierwszym przykładem który przychodzi mi na myśl jest F20C hondy. Niektórzy mówią że ten silnik jest kopią K serii ;] Tak samo wyglądają też różne silniki Daihatsu, Mazdy, Subaru i dużo dużo innych. Różnica jest taka że większość nie poszła na skróty i nie zastosowali tulei a coś na kształt tulei tylko wycięty w bloku. Nawet jeśli znajdziecie drugi taki silnik z tulejami ale od innego producenta to od razu w oczy rzuca się to że tuleje mają większą grubość dzięki czemu jest więcej powierzchni przy styku blok-uszczelka-głowica. Zastosowane szpilki też działają na innej zasadzie.
Do tego niektórzy stosują żeliwne głowice które pod wpływem temperatury inaczej się zachowują.
K seria nie została stworzona do typowej jazdy miejskiej ale została do niej dostosowana.
Bo ile silników posiada 103 konie z 1396cc pojemności bez zastosowania turbo, zmiennych faz i innych technologii ?
Do tego dochodzi ten termostat który na papierze czyli w teorii działa idealnie ale w praktyce jest jak jest czyli jak ktoś ostro pałuje i w silniku jest już bardzo ciepło ale zanim to ciepło dojdzie do termostatu a ten otworzy duży obieg to trochę mija. Konsekwencją tego może być nagrzewanie się uszczelki i głowicy a wiadomo że stal i alu inaczej się rozszerzają pod wpływem temperatury. Później jak to ostygnie w krótkim czasie bo wiadomo silnik alu czyli szybko odda ciepło do otoczenia to mogą się wytworzyć jakieś mikro pory. Powiedzmy że taki klient rozgrzewa i studzi sobie silnik 5 razy dziennie i wszystko to coraz bardziej się rozgrzewa.
Myślę że to właśnie wszystkie te czynniki mają wpływ na powstawanie HGF'u. W teorii widzimy że silnik ma dobre parametry : duża moc przy małej pojemności i mała waga na dodatek szybko się nagrzewa. Silnik prawie idealny ;] A jak wiadomo ideałów nie ma dlatego takie problemy.
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Czw Maj 23, 2013 13:13   

No własnie te tuleje są jakie są ze względu na to że miały szybko ciepło oddawać do wody co w sumie się sprawdza.

Ale te długie szpile to nie wiem czy nie dają więcej wad niż zalet...
 
 
 
Sabz 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Maj 2012
Posty: 299
Skąd: Szklarska Poręba

Rover 200

Wysłany: Czw Maj 23, 2013 13:23   

W takim wypadku, jeżeli zmiany temperatur najmocniej wpływają na kondycję uszczelek, to może by coś zrobić z układem chłodzenia?
_________________
A driver don't pick the car. The car'll pick the driver.
It's a mystical bond between man and machine...
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Czw Maj 23, 2013 13:48   

Trzeba by zastosować zamiast termostatu elektrozawór który otwierał by się za pośrednictwem czujnika temperatury znajdującego się w bloku.

Wtedy była by szybka reakcja na wzrost temperatury.
 
 
 
Sabz 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Maj 2012
Posty: 299
Skąd: Szklarska Poręba

Rover 200

Wysłany: Czw Maj 23, 2013 13:54   

Jest to już jakieś rozwiązanie, ale czy nie będzie to negatywnie wpływało na prawidłową temp. silnika?
_________________
A driver don't pick the car. The car'll pick the driver.
It's a mystical bond between man and machine...
 
 
 
ADI-mistrzu 




Pomógł: 254 razy
Dołączył: 11 Sie 2009
Posty: 4437
Skąd: Legionowo

Rover 45

Wysłany: Czw Maj 23, 2013 14:24   

Nie, poprawi to tylko reakcję na zmiany temperatur.
 
 
 
leszczu 




Pomógł: 555 razy
Dołączył: 01 Kwi 2009
Posty: 8942
Skąd: Białystok

Rover 200

Wysłany: Czw Maj 23, 2013 20:44   

Sabzu napisał/a:
W takim wypadku, jeżeli zmiany temperatur najmocniej wpływają na kondycję uszczelek, to może by coś zrobić z układem chłodzenia?

Jest jedna modyfikacja tzw. termostat PRT, który niby niweluje zjawisko szoku termicznego.

Po mojemu uszczelka w tych silnikach pada, bo często zmienia się temperatura płynu w układzie. (choć w innych silnikach jest tak samo, ale nie są skręcone tak długimi śrubami)Silnik szybko się nagrzewa, ale i też szybko stygnie i tak w kółko kilka set takich cykli i ścieżka silikonowa puszcza.
Uszczelka silikonowa puszcza przeważnie ścieżkę przy kanałach olejowych. Nowy typ, czyli uszczelka metalowa już nie puszcza w środku, tylko puszcza na zewnątrz, znaczy cieknie płyn po bloku pod kolektorem wydechowym, ale nie cieknie między blokiem, czy głowicą, tylko między uszczelka, a ta podkładka co dostajemy w zestawie.
Ogólnie są dwie zasady, nie pałować na zimnym silniku i broń boże nie dopuścić do przegrzania.
_________________
DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA, PROGRAMOWANIE PILOTA ROVER/MG
CZĘŚCI http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=75342
 
 
polofix 



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 661
Skąd: TUREK/DOBRA

Rover 400

Wysłany: Pią Maj 24, 2013 20:22   

http://www.youtube.com/watch?v=kPbzuvwzNB4
zobaczcie jak wygląda kolektor wydechowy
 
 
 
MultecFSO 



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 12 Paź 2012
Posty: 456
Skąd: Radom



Wysłany: Pią Maj 24, 2013 22:49   

Wygląda normalnie. Przy takich obrotach temperatura spalin jest konkretna.
 
 
 
robsson78 




Pomógł: 63 razy
Dołączył: 21 Lut 2010
Posty: 1498

Rover 200

Wysłany: Nie Cze 02, 2013 21:18   

W dyskusjach o uszczelce, gdzie puszcza i jak obejżyjcie moją.
Leciało za bagnetem oleju.


_________________
Niewiedza kosztuje.
Autor zastrzega sobie prawo do zmiany zdania bez podania przyczyny.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [seria K] odkręcanie śruby koła pasowego wału korbowego
niemożność odkręcenia śruby koła pasowego - Polonez 1.4 MPI
oprawca_1978 Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 50 Pią Mar 06, 2009 23:54
oprawca_1978
Brak nowych postów [Seria K] Instruktaż wymiany uszczelki głowicy
przemek_w Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 14 Pon Kwi 07, 2008 13:37
przemek_w
Brak nowych postów [R all] jakie MG/rover ma śruby
duudii Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 4 Pon Maj 19, 2008 15:32
piter34
Brak nowych postów [R all] odkrecenie sruby ze zjechana glowa
kamil_luczak Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 9 Nie Lip 13, 2008 14:57
kamil_luczak
Brak nowych postów [Rovery] Jak odkręcić koło bez nasadki na śruby Częstochowa
bizon9ek Wszystkie (Wszystkie modele marki Rover i MG) 19 Pon Lip 29, 2013 05:57
lutek777



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink