Wysłany: Sob Sie 01, 2015 14:26 [freelander td4] dogrzewacz webasto nie działa...
Typ: TD4 Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2000
Witam, mam dogrzewacz webasto w swoim freelanderze co prawda teraz lato, ale trzeba pomyśleć o zimie Webasto od ostatniej zimy nie odpala (po trzech nie udanych próbach się "zdezaktywował" ) Kostka odpięta z czujnika temperatury przy belce od zderzaka... jeszcze nie połączyłem pinów, ale kostkę mam już pod maską w komorze silnika będzie wygodnie się podpiąć... na razie wymontowałem pompke paliwa którą mam przy prawym tylnym kole.
1. pytanie, podpoiłem pompkę bezpośrednio do aku, jak podaje impulsowo napięcie to pompka pluje paliwem, ale jak zewrze na stałe napięcie to nie działa
Czy to prawidłowa reakcja ? wyczytałem w necie że te pompki pracują właśnie na napięciu podawanym impulsowo, prawda ?
2. Pytanie, nie pamiętam dokładnie, ale kostka od pieca ma 6 pinów, który pin do czego jest ? A konkretnie do którego pina można podłączyć złącze diagnostyczne ? który pin w tej kostce to k-bus ?
I co sądzicie o takim interfejsie do diagnostyki webasto : http://allegro.pl/webasto...5103517882.html podobno można tym diagnozować wszystkie piece i robić testy podzespołów.
Mam nadzieję że ktoś przerabiał temat, mój dogrzewacz webasto ma oznaczenie Thermo Top Z/C-D.
SPAMU¦
Wysłany: Sob Sie 01, 2015 14:26 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Do diagnostyki to wystarczy inpa. Będziesz miał tez do silnika. Pompka działa prawidłowo impulsowo. A co do rozpiski pinow to na stronie klubowej są opisane
znalazłem rozpiske pinów na stronie klubowej https://www.roverki.eu/te...ie-webasto.html
ale są tam opisane dwa różne piece, niby na każdym piecu pin 2 jest to k-bus, ale czy każdy piec ma na 2 pinie k-bus ?
co do inpa, nigdy nie miałem do czynienia, kiedyś próbowałem interfejsów elm z allegro i z moim autem nic się nie łączyło w takim stopni żeby przynajmniej skasować błędy silnika a co dopiero coś więcej. Ma ktoś inpa i używa go do freelka ? a jak tak to co możecie polecić ?
Inpa laczy sie z dde4 czyli dieslem... To interfejs od bmw i skasujesz tym bledy silnika, ma to tez opcje webasto... Co do diagnostyki możesz poczytać, na stronie klubowej zdaje się również bylo o tym jak diagnozować
Kablem do Inpy też połączysz się bezpośrednio do webasto (na ich stronie jest za darmo program do pobrania).
Podłączasz się z wtyczki webasto do kabla Inpy jak na obrazku (który kabel we wtyczce webasto jest od czego to bodajże na forum/stronie klubowej jest w temacie o webasto albo poradniku jak je sprawdzić 'na krótko' - w razie potrzeby kolega sash997 wyczynia cuda z webasto i jak ładnie poprosisz to Ci pomoże ).
hmm, zaciekawiła mnie ta inpa, jak można diagnozować td4 i webasto to było by fajnie niestety nie ma czas na bieżąco tylko w weekendy żeby się temu wszystkiemu lepiej przyjrzeć.
O inpa muszę jednak jeszcze trochę poczytać, ale mam jeszcze inne pytanie ze strony klubowej wyczytałem że testowanie webasto nie zaleca się na włączonym silniku albo zapłonie bo przez to że podłącza się do k-bus coś niby może się stać, ale ja mam dogrzewacz webasto bez pompy cieczy chłodzącej i teraz się zastanawiam czy można tak testować moje webasto ? Nie przegrzeje się ?
Sprawdziłem czujnik od załączania webasto, wsadziłem do lodówki i przy 10 stopniach C nie ma przejścia na pinach ale po wizycie w zamrażalce już jest. Czujnik powinien się załączyć chyba przy ok + 5 stopni C, więc wychodzi na to że jest ok.
I teraz co jeśzcze może być nie tak, pompka paliwa działa, czujnik też... świeca żarowa/płomieniowa albo sterownik ? Czy może to być jeszcze jakaś drobnostka ?
Czujnik temperatury 'rozłącza się' jak temperatura otoczenia wynosi ponad 5 stopni. W zamrażarce jest zdecydowanie mniej i czujnik się 'złączył' (termostat bimetaliczny).
Podpoiłem pompkę paliwa którą po demontażu z auta sprawdzałem na krótko czy działa. Zrobiłem reset pieca przez wyciągnięcie bezpiecznika nr. 5 w skrzynce pod maską. A także zrobiłem sobie manualny włącznik zamiast czujnika temperatury.
I teraz tak, korzystając ze ściągi ze strony klubowej na temat sprawdzenia webasto (https://www.roverki.eu/zrob-to-sam/564-testowanie-webasto.html) , która nie jest konkretnie dla mojego pieca bo u mnie jest dogrzewacz bez pompki cieczy (u mnie piec załącza się tylko z pracującym silnikiem - bo wymusza obieg cieczy),
po uruchomieniu silnika i pieca z rury wydechowej (pieca) było czuć powiew powietrza, nie wyglądało to na spaliny, ale nie jeste, pewien...
po 4 minutach i około 5 sekundach przestaje wiać z rury i tak za drugim razem tak samo.
Na stronie klubowej pisze że to wina zbyt dużej oporności świecy żarowej i nie ma zapłonu
"8. Jeżeli szum ustaje po 4 minutach i 5 sekundach (3 sekundowa przerwa po 2 minutach), oporność świecy żarowej jest za wysoka (większa niż 0.6 Oma) i niema zapłonu"
pierwsze pytanie to co wieje z tej rury jak nie ma zapłonu ? (nie znam się na webasto),
a drugie czy jest jakiś opis jak wymienić taką świecę żarową i gdzie ją kupić bo trochę szukam w necie i nic.
GrossLand webasto ma swoją dmuchawę co by tłoczyć powietrze do komory spalania i może to być po prostu owe powietrze. Co do opisu wymiany jako takiego chyba nie ma, ale gdzieś na forum jest opis jak wyjąć i wyczyścić webasto (szukaj w dziale R75).
dokładnie, musisz wyciągnąć piec, rozkręcić go na pół wyjąc palnik, zawleczkę i dopiero świecę.
Przy rozkręcaniu uważaj na uszczelki, chyba że chcesz wydać 80 zł na komplet nowych lub docinać samemu. Jak wyciągniesz świecę podłącz ją na krótko do aku i zobacz czy zacznie się robić czerwona i dymić. jeśli tak, a z pieca nic nie kapie ani się nie dymi tylko leci powietrze to pomimo sprawdzenia pompki sprawdziłbym czy do pieca dochodzi paliwo.
Zanim rozbierzesz piec całkowicie, ściągnij środkową osłonę w górnej części, zlokalizuj wtyczkę która zasila pompkę paliwa, odłącz wężyk doprowadzający paliwo do pieca i zacznij impulsowo podawać napięcie na pompkę, zobacz czy ropa kapie z wężyka, bo zdarzało mi sie że piec się nie rozpalał, ale nigdy nie spotkałem się aby leciało z rury samo powietrze. Gdyby świeca nie rozpaliła płomienia na sitku to podawana ropa wyleciała by wydechem
longer86, cenna wskazówka z tym paliwem. Dla mnie też było to trochę dziwne że tylko wiało z rury a nie było buczenia/rozpalania pieca jak za każdym razem kiedy pamiętam. Pompkę sprawdzałem na krótko czy działa to działa, ale może faktycznie paliwo nie dochodzi... a może to być wina sterownika że nie daje impulsów na pompę ?
Z webasto jestem trochę "zielony" to moja pierwsza awaria i zarazem próba ogarnięcia
tematu.
Rozumiem, że mam wypiąć wtyczkę od pompki przy webasto i na nią podawać/impulsowo napięcie ? Czy jest ważne na który przewód 12v a na który masę bo na samej pompie nie miało to znaczenia...
Ok, w wolnym czasie postaram się to sprawdzić i dam znać.
Więc, dziś zrobiłem tak, włączyłem silnik wraz z webasto. Z rury od webasto zaczęło dmuchać powietrze (4 minuty i 5 sekund), a ja w tym czasie leżałem pod autem i sprawdzałem czy leci paliwo. Wcześniej odpiąłem wężyk paliwowy od pompki, który idzie do webasto. Z pompki nic przez cały czas wiania pieca nie poleciało... dodam że wężyk od baku jest droży bo z niego po odpięciu kapie ropa.
Pompka nie cykała, nic nie było słychać.
I teraz tak, czy to świadczy że sterownik padł czy jest jakieś jeszcze inne wytłumaczenie ?
Będę próbował podpiąć się pod webasto interfejsem, program diagnostyczny już mam. Tak jak poradził kolega prebenny, tyle że będę próbował vagiem który wala się po garażu bezużyteczny, zobaczymy czy dam radę.
Ale mam pytanie czy jak podepnę się pod webasto interfejsem to silnik mam mieć włączony ?
I czy warto odpiąć wtyczkę z pompki paliwa webasto i samemu wymusić podanie paliwa ? Pytam bo jest chyba jakaś określona sekwencja podawana przez sterownik ile tego paliwa ma podawać bo myślałem czy sprawdzić sam piec czy się rozpali w ten sposób.
inaczej, paliwo do pompki dochodzi a z pompki już nie. Więc do pieca paliwo nie idzie, pompka nie pracuje.
[ Dodano: Nie Sie 30, 2015 21:47 ]
I jeszcze jedno, może to oczywiste albo nie, ale ja się nie znam. Mianowice czy jak np. świeca żarowa/żarnik która jest także czujnikiem płomienia gdy jest uszkodzony to czy pompka paliwa może nie dostać impulsu ? Inaczej mówiąc wywala błąd żarnika i pompka paliwa nie ma polecenia do pompowania ? Bo nie wiem jak rozumieć że dmuchawa działa przez 4 minuty i 5 sekund.
Odepnij wężyk paliwowy przy samym webasto, odnajdź kable do pompki podlacz masę na stale, a plus podawaj cyklicznie. Ma lecieć paliwo, jeśli pompka nie klika przy próbie odpalenia webasto to najprawdopodobniej jest do wymiany
Pomógł: 36 razy Dołączył: 24 Mar 2009 Posty: 1654 Skąd: wieluń
Wysłany: Sob Wrz 12, 2015 23:08
trochę odkopię temat choć nie jest taki stary kolego GrossLand dobrze kombinujesz piec przed startem bada wszystkie elementy czy są sprawne a niektóre takie jak świeca podczas startu i jeśli wykryje jakąś nieprawidłowość to nie podaje paliwa tylko sie przewietrza. Druga sprawa to napisałeś że masz dogrzewacz bez pompy wody, nie spotkałem sie jeszcze z czymś takim we Frycku i R75 jak dogrzewacz bez pompy wody wszystkie fabryczne piece jakie widziałem z tych aut to pełne ogrzewania z pompami więc jak ogarniesz temat to prawdopodobnie możesz sobie dołożyć sterowanie i odpalać przed uruchomieniem auta
_________________ -DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
Dzięki kolego sach997 za zainteresowanie tematem, między czasie ogarnąłem temat i faktycznie te piece mają pompę wody
A teraz do konkretów...
Po zgłębieniu tematu pieca Webasto, który był seryjnie montowany w Freelanderze, trochę materiału i wiedzy przyswoiłem.
A więc tak, u mnie piec ma numer 66724A (12 V) i podejrzewam że każdy freelander wyposażony seryjnie w dogrzewacz Webasto ma właśnie taki model, dla ścisłości podam że jest to Thermo Top Z/C - D.
Wbrew co wyczytałem na innych postach nasz piec posiada pompę wody, ale uruchamia się wraz z piecem dopiero po odpaleniu silnika - dzięki czemu łatwo go przerobić na ogrzewanie postojowe z dogrzewacza.
I teraz podstawowe rzeczy które możemy zdiagnozować bez konieczności podpięcia pod kompa.
1). Czujnik temperatury (znajduje się za zderzakiem przednim przy belce po prawej stronie - dostęp dość ciężki, ja ściągałem zderzak żeby się do niego dostać). Wykręciłem i do zamrażarki, od temperatury + 5 stopni C i niżej powinien na stykach przewodzić 12V/obwód zamknięty, przy wyższej temperaturze nie ma przejścia - tak zachowuje się sprawny czujnik. Jeśli jest inaczej czujnik do wymiany.
U mnie, ja sobie ten czujnik wypiłem całkowicie i zrobiłem przełącznik manualny w kabinie. Teraz mogę webasto włączyć kiedy mam na to ochotę i do testów pieca nie muszę podawać 12 V na pin nr. 3.
2). pompa paliwa (u mnie znajduje się przy prawym tylnim nadkole, przy łączniku wtyczki czujnika ABS. Na specjalnym wieszaku - tak jest bodajże do 2002 roku, później jest w innym miejscu montowana...), wypinamy i sprawdzamy podłączając ją pod 12V i na masę - impulsowo. Jak pompka pluje paliwem to znaczy że jest sprawna.
3). Pompa cieczy (zamontowana jest przy samym piecu), wypinamy ostatnią od prawej wtyczkę ze sterownika i mierzymy oporność w kΩ, sprawna powinna wskazywać wartość około 10 kohm.
4). Świeca żarowa a zarazem czujnik płomienia, wypinamy wtyczkę i mierzymy rezystancję na zimnej świecy - ważne. Sprawna powinna mieć wartość 0,25 - 0, 35 ohma.
Co ważne gdy rozchodzi się o świecę żarową w naszym piecu, nie zawsze świeca która po podłączeniu bezpośrednio pod akumulator - świeci/pali się jest sprawna ! W 95% uszkodzone/niesprawne świece i tak się rozpalą po podłączeniu pod 12V. Najważniejsza jest rezystancja świecy dzięki której pełni rolę czujnika płomienia. Jeśli jest w złym zakresie to sterownik odczyta to za błąd i nie rozpali nam pieca (nawet nie poda sygnału na pompę paliwa).
Kolejna ważna rzecz to, to żeby świecy przy podłączeniu pod akumlator nie trzymać dłużej niż 1-2 sekundy, dłuższy czas jest dla niej zabójczy i możemy w ten sposób ją uszkodzić.
5). Dmuchawa/wiatrak - tego elementu nie sprawdzałem bo gdy piec się nie rozpalał i tak działała dmuchawa, więc wniosek prosty - sprawna.
Ostatni element do sprawdzenia albo jak kto woli pierwszy bo czasem za większość usterek w Webasto odpowiada właśnie sterownik, tej wiedzy nie zgłębiłem i chyba nie zgłębię, oporniki, kondensatory i cała reszta to nie dla mnie. Często przyczyną awarii jest wilgoć, która przedostaje się przez uszczelkę. Kiedy mamy piec narażony na ciągłą wilgoć np. dziura w nadkolu albo naszym fredkiem jeździmy w wodzi to jest to możliwe. Nie polecam też czyścić pieca karcherem:D
A standardowa cena za naprawę/regenerację sterownika to średnio 220 zł.
Zasada działania Webasto przy starcie jest taka, sterownik zawsze przed startem przeprowadza test elementów i jeśli któryś z parametrów odbiega od normy, komora zostaje przewietrzona a procedura startu przerwana - dlatego gdy mamy sprawny sterownik, a któryś element ma awarię zawsze wieje dmuchawa. Od czasu wietrzenia dmuchawy można częściowo zdiagnozować piec, było o tym pisane na forum w poradach (https://www.roverki.eu/zrob-to-sam/564-testowanie-webasto.html), a dla bardziej leniwych wypiszę poniżej:
"Przypomnę jak możemy przetestować piec nie używając specjalnego oprogramowania i kabla:
1. Silnik musi być wyłączony;
2. Robimy reset sterownika pieca - logika pracy Webasto jest taka, że po 3 nieudanych próbach odpalenia piec sam siebie dezaktywuje, zapisując te błędy w pamięci i już nie odpala. Aby skasować błędy, musimy wyciągnąć wtyczkę X2 lub bezpiecznik F8 na 10-15 sekund. Po załączeniu zasilania dmuchawa pieca nie powinna załączać się - jeżeli tak się dzieje to na pewno mamy problem ze sterownikiem;
3. Dla modelu 66232C podajemy +12V z akumulatora na 1 pin łącza. UWAGA : +12V podłączamy na stale na cały czas testu! ;
4. Dla modelu 98570B podajemy 0V(masę) z akumulatora na 3 pin łącza. UWAGA : 0V podłączamy na stale na cały czas testu! ;
5. Zaraz po podłączeniu w punktach 3 lub 4 musimy usłyszeć szum dmuchawy pieca - zaczyna się proces rozpalania. Natychmiast uruchamiamy stoper w telefonie i notujemy czasy;
6. Jeżeli dmuchawa przestanie pracować po 2 minutach i 7 sekundach, to:
a) Pompa paliwa ma zwarcie lub przewód jest urwany;
b) Pompa cieczy chłodzącej ma zwarcie lub przewód jest urwany;
c) Świeca żarowa ma zwarcie lub przewód jest urwany;
d) Za małe napięcie akumulatora, ale to mało prawdopodobny przypadek;e) Problem sterownika.
7. Jeżeli dmuchawa przestanie pracować więcej niż po 2 minutach i 10 sekundach, to generalnie sterownik i pompy są sprawne, problem może być ze świeca żarową;
8. Jeżeli szum ustaje po 4 minutach i 5 sekundach (3 sekundowa przerwa po 2 minutach), oporność świecy żarowej jest za wysoka (większa niż 0.6 Oma) i niema zapłonu;
9. Jeżeli szum ustaje po 4 minutach i 40 sekundach (3 sekundowa przerwa po 2 minutach), zapłon jest, jednak mamy błąd czujnika płomienia lub piec nie pracuje autonomicznie bez świecy żarowej;
10. Jeżeli piec pracuje 5 minut i więcej - tylko WTEDY możemy uznać, że jest sprawny.
UWAGA. Jeżeli piec po 2 minutach I 10 sekundach pracy zaczyna produkować kłęby białego dymu, z dużą pewnością to świadczy że piec nie przeszedł w tryb pracy bez świecy żarowej. Jak już pokazało doświadczenie powodem tego mogą być zabite sadzą otwory dostępu powietrza w palniku. W takim przypadku musimy rozebrać piec i przeczyścić."
W opisie mamy inne modele pieca, ale czasy są jak najbardziej aktualne przy naszym modelu.
I jeśli chcemy tak właśnie przetestować nasz piec to 12V podajemy na pin wtyczki webasto numer 3 - szaro zielony przewód - jest to przewód od czujnika temperatury, który uruchamia nam przy około + 5 stopni C i niżej Webasto. A do zresetowania sterownika wypinamy bezpiecznik numer 5 ze skrzynki pod maską.
Układ pinów w piecu 66724A:
1 - pusty,
2 pomarańczowy, k-bus (nie mam pewności, ale jeśli to jest k-bus to tu można się podłączyć interfejsem do diagnostyki Webasto),
3- szaro/zielony - 12V od czujnika temperatury,
4 - pusty, 5 - pusty
6 - biało/niebieski - pompa paliwa.
U mnie niesprawna była świeca żarowa/płomieniowa - rezystancja około 0,65 ohma - to zależy od tolerancji błędu miernika u mnie słabej jakości dlatego około. I tu kolejna informacja, jak mamy piec z 2004 i młodszy to gitara, nic nas nie interesuje i kupujemy zestaw naprawczy od Webasto o numerze 9017813B. Zestaw zawiera świece żarową oraz kpl. uszczelek a także śrubki oraz instrukcję wymiany.
Gdy mamy starszy piec niż 2004 rok to w zasadzie nie mamy innego wyboru bo już nie sprzedają kupletu naprawczego do starszych modeli, a numer tego zestawu był taki sam tylko z końcówką "A " (9017813A).
Różnica jest w sposobie montażu świecy w palniku, stara świeca miała taki owal aluminiowy o długości ok. 7 mm aby lepiej ją osadzić w mocowaniu palnika, a nowy model nie ma tego owalu oto różnica fizyczna reszta parametrów bez zmian.
Sprzedawcy różnie się do tego odnoszą, jedni piszą że w starszym systemie należy zakupić zestaw z nowym palnikiem (ok. 650 zł). A inni, że nowa świeca pasuję do nowego i starego palnika bez problemu.
Ja zaryzykowałem i kupiłem nowy zestaw bo mam palnik z 2001 roku koszt 355 zł z przesyłką DHL z Niemiec, w Polsce się nie opłaca za samą świecę krzyczą 350 zł a uszczelki sprzedają osobno. A na używki "szkoda zachodu", w większości uszkodzone albo i tak długo nie pociągną z racji wieku - przecież to element eksploatacyjny jak świeca żarowa w cylindrze silnika.
U mnie, nowszy model świecy działa bez zastrzeżeń ze starszym palnikiem.
Przy okazji wymiany świecy warto przeczyścić palnik z sadzy - zwłaszcza okolice wlotu powietrza do komory. Jak to zrobić i przy okazji trochę wiedzy pod linkiem z forum (https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=87856&highlight=czyszczenie+pieca+webasto).
Oraz należy pamiętać, że do zmierzenia rezystancji i do dalszych prac musimy wykręcić piec z auta. Przyda się gumowy wąż fi 20 mm (wewnętrzna średnica), około 30 do 50 cm. I dwa łączniki tak aby stworzyć bajpas w miejsce pieca.
Nie będę opisywał jak wymontować piec bo jak zabieramy się za wymianę świecy itp. to sama czynność wymontowania pieca jest prosta a jeśli nie to radzę się za to samemu nie brać
I tyle, mam nadzieje że komuś pomogę bo do freelandera nic za bardzo na temat diagnozy i naprawy Webasto nie znalazłem. Wszystko to porady z forum innych modeli aut i rozmów telefonicznych z ludźmi co się naprawą tych piecy zajmują. A części radzę szukać na ebay bo jest taniej niż na allegro a poza tym jest jakiś wybór.
Pozdrawiam i zamykam temat mojego Webasto.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum