PS. Zadziwiasz mnie Macieju swoja znajomością prawa...
Bez przesady - to nie jest "znajomość" - znajomością może się tu chwalić kolega wild_weasel, ja tylko z wrodzonym uporem zgłębiam tematy mnie interesujące, a z racji "zakręcenia" motoryzacyjnego i tego, ze sporo jeżdżę, to staram się być na bieżąco, zwłaszcza jak coś mnie nurtuje - po prostu otwieram PoRD w Acrobat Reader'e i szukam właściwych fragmentów.
Do tego mam łatwiej, bo jak czegoś prawnie nie rozumiem, to mam w rodzinie dwóch sędziów i dobrą znajomą - prokuratora, więc mam kogo przepytywać.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Aproppo rond w Polsce. To co miasto to inne przepisy (czyt. interpretacje).
Nie wiem jak w innych miastach (mam doświadczenia z Toruniem, Płockiem i Olsztynem) ale w Olsztynie najbardziej mi się podobała organizacja rond.
Tam teoretycznie i w praktyce ronda są bezkolizyjne (z założeniem że jeździ się zgodnie z przepisami) i nie ma możliwości aby doszło do sytuacji kolizyjnej.
Mianowicie:
wszystkie ronda są dwu- trzypasmowe. A zasada poruszania się po nich są takie same jak we francji, czyli z prawego skrajnego pasa musimy skręcić na pierwszym zjeździe z ronda (czyli albo zaraz na prawo, albo prosto), natomiast z lewego pasa możemy jechać na wprost albo zawrócić na rondzie.
I uważam że wszystkie ronda zwykłe powinny mieć takie rozwiązanie. Bez korków i bez kolizji. A natomiast to co się dzieje w płocku to jest porażka. Druga sprawa, że to jest jedno z najgorszych miast do poruszania się, ale to temat na osobny wątek....
maciej, słodzisz (ale dziękuję za komplement ) Ty masz za to mnóstwo uporu, cierpliwości i oleju w głowie
Co do dziwnych rozwiązań w miastach - czasem bardzo chciałbym się dowiedzieć, jaka idea przyświecała konstruktorom danego rozwiązania, bo ja nie mogę pojąć niektórych pomysłów... W Poznaniu również.
maciej napisał/a:
Nie, no własnie ten, który zmieniał pas będzie winny i z jego OC pójdzie szkoda, bo to jego działanie było BEZPOŚREDNIĄ przyczyną - źle zmienił pas.
Ten, który prawym pasem jechał w lewo dostanie najwyżej mandat za wjazd na skrzyżowanie ze złego pasa.
Tu akurat polemizowałbym... Sytuacja jest podobna do tej z citroenem vs. mini w kwestii ustąpienia pierwszeństwa przy lewoskręcie. Czyli odpowiedź "to zależy" Na rondzie dałoby się wykazać winę jednego i drugiego kierowcy, w zależności od szczegółowych okoliczności. Ten, kto korzysta ze swojego uprawnienia do poruszania się na rondzie w odpowiedni sposób, nie może być karany za to, że wskutek czyjegoś przekroczenia przepisów dochodzi do kolizji. Ale zostawmy ten temat
wszystkie ronda są dwu- trzypasmowe. A zasada poruszania się po nich są takie same jak we francji, czyli z prawego skrajnego pasa musimy skręcić na pierwszym zjeździe z ronda (czyli albo zaraz na prawo, albo prosto), natomiast z lewego pasa możemy jechać na wprost albo zawrócić na rondzie.
W Łodzi jest dokładnie to samo.Jeździ się super ale zawsze znajdzie się jakaś sierota co się wyłamie.
Cytat:
I uważam że wszystkie ronda zwykłe powinny mieć takie rozwiązanie. Bez korków i bez kolizji. A natomiast to co się dzieje w płocku to jest porażka. Druga sprawa, że to jest jedno z najgorszych miast do poruszania się, ale to temat na osobny wątek....
wild_weasel napisał/a:
Co do dziwnych rozwiązań w miastach - czasem bardzo chciałbym się dowiedzieć, jaka idea przyświecała konstruktorom danego rozwiązania, bo ja nie mogę pojąć niektórych pomysłów... W Poznaniu również.
Poznań jest tragiczny pod tym względem.Nie mówiąc już o kulturze jazdy...
_________________ Koła wystarczą 4...cylindrów musi być 5
Dla mnie sprawa przejazdu przez ronda się nie zmieniła, tzn. gdy jest sygnalizacja świetlna i oznakowanie poziome, to sygnalizuję zamiar przed wjazdem i nie sygnalizuję wyjazdu. Gdy rondo jest bez oznakowania i świateł, to sygnalizuję wyłącznie wyjazd z ronda lub zmianę pasa na rondzie
_________________ Nie udzielam pomocy na priv oraz na gg! Masz problem? Pisz na forum
Ten, kto korzysta ze swojego uprawnienia do poruszania się na rondzie w odpowiedni sposób, nie może być karany za to, że wskutek czyjegoś przekroczenia przepisów dochodzi do kolizji.
ZTCW praktyka jest taka, że karze się za nieprawidłową zmianę pasa, bo "tak łatwiej".
Do tego już sobie wyobrażam to przekonywanie policjantów "kto skąd jechał".
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
No niestety, tu muszę się zgodzić. Wynik mógłby być inny, gdyby orzekano na podstawie rzetelnej analizy, a nie np. "winny jest zawsze samochód czerwony"
heh.
Niepotrzebnie dziś w pracy poruszyłem temat poruszania się po rondzie. Koledzy się mało nie pobili - tak była skrajna różnica zdań. Ale to dowodzi tylko jedno, że tak na prawdę to mało kto wie jak poruszać się po rondzie. A jak zacząłem mówić o tym że spotkać można kilka typów rond, to mnie wynieść z pracy chcieli, że herezje szerze
Patrząc jaką goracą dyskusję tu to wywołało, to trudno się dziwić.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Przeczytalem te posty od deski do deski.
Przykro mi, podobnie jak piter34, na rondach stosuje kierunek tylko przy zjezdzie lub zmianie pasa
Rok temu mialem stluczke na rondzie. Wjechalem na rondo z prawego pasa i jechalem swoim pasem nie zjezdzajac w pierwszy wyjazd. Pan jechal z lewej strony pasem obok (wewnentrznym), wlaczyl kierunek i wpakowal mi sie prosto w blotnik.
Sam siebie uznal za winnego, ja jego tez Wszystko odbylo sie w ciagu 10 min.
Oswiadczenie, przeprosiny z jednej i drugiej strony i do domu.
Pozniej ktos mi powiedzial, ze wina bylaby moja gdyby przyjechala policja
Wiec zaczalem szukac, az w koncu trafik sie "wypadek przypadek" i tam bylo takie samo zdarzenie. Rozmiar zniszczen wiekszy, ale wszystko odbylo sie tak samo.
Wyjasniono tam rowniez, ze mimo iz wjechalem prawym pasem na rondo i chcialem jechac dalej, to mialem do tego prawo i moj pas to swietosc
_________________ Chiptuning: R25, R45, R75, 200/600 SDi, BMW (tuning, dpf serwis), VW Group (tuning, dpf serwis)
ROVER 75/ZT: diagnostyka, kodowanie, adaptacja zegarów, dodawanie kluczyków: używane piloty, nowy transponder (immo)
Kontakt: PW, 512 208 367, marek@roverki.eu
Rok temu mialem stluczke na rondzie. Wjechalem na rondo z prawego pasa i jechalem swoim pasem nie zjezdzajac w pierwszy wyjazd. Pan jechal z lewej strony pasem obok (wewnentrznym), wlaczyl kierunek i wpakowal mi sie prosto w blotnik.
Sam siebie uznal za winnego, ja jego tez Wszystko odbylo sie w ciagu 10 min.
Oswiadczenie, przeprosiny z jednej i drugiej strony i do domu.
Pozniej ktos mi powiedzial, ze wina bylaby moja gdyby przyjechala policja
Wiec zaczalem szukac, az w koncu trafik sie "wypadek przypadek" i tam bylo takie samo zdarzenie. Rozmiar zniszczen wiekszy, ale wszystko odbylo sie tak samo.
Wyjasniono tam rowniez, ze mimo iz wjechalem prawym pasem na rondo i chcialem jechac dalej, to mialem do tego prawo i moj pas to swietosc
MaReK, ale jaki to ma związek z naszą dyskusją?
Bo nie rozumiem co nam chciałeś przekazać?
Przecież wszyscy piszą, że prosto można jechać z każdego pasa, jesli strzałki nie wskazują inaczej - art. 22 + Rozp. o ZiS....
Co do jazdy "swoim pasem" to jadąc prawym pasem po rondzie w lewo łamiesz art. 22 i nie ma od tego odwołania - art 22 jest jasny, tylko niestety Policja idzie na łatwiznę i karze ludzi za złą zmianę pasa zamiast za złe ustawienie się przed skrzyżowaniem i to się raczej nie zmieni, bo przy każdej stłuczce powinni wtedy brać materiały z monitoringu (jesli takie są) i ustalać kto skąd jechał, a do tego zawsze jest dokładnie taka dyskusja jak przy wypadku z mini - czy to, że próbowałeś z prawego pasa jechać w lewo, było przyczyną wypadku, czy nie - i to za każdym razem sąd może orzec inaczej.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Jak już ustaliliśmy ten kierunek ma mniejsze znaczenie (choć osobiście uważam, że niesłusznie, boon jest przydatny, zwłaszcza w gęstym ruchu miejskim).
Mnie bardziej ciekawi z którego pasa wjeżdżacie na takie rondo i kiedy zmieniacie pasy, gdy chcecie pojechać w lewo, tylko uczciwie!!!
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Szczerze, to w Płocku na rondzie na ul. Dobrzyńskiej inaczej jak po zewnętrznym pasie, to się nie da jeździć Ludzie nie potrafią się wogóle po tym rondzie poruszać. Środkowy pas jest zawsze wolny podczas, gdy na zew. tworzą się korki. (problem leży w tym, że rondo ma dwa pasy, ale drogi wyjazdowe już nie, a przynajmniej nie wszystkie.
To nic nie zmienia - jeśli chce się skręcić w lewo powinno się jechać wewnętrznym pasem, a potem zmienić na zewnętrzny.
Wtedy na zewnętrznym zostaje miejsce dal tych jadących w prawo i prosto, a zjeżdżać trzeba z prawego wogóle, a zwłaszcza jak jest tylko jeden pas w zjeździe.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
bardzo roznie, zaleznie od sytuacji. W korkach, ktore sa niczym zwyczajnym przed rondem starzynskiego jade z prawego na wprost (czyli omijam jeden zjazd i jeden wyjazd).
W drodze do domu, gdzie jest rondo o dwoch pasach (na tarchominie) ustawia sie zawsze kolejka na prawym i ludzie jada i pierwszym zjazem i drugim. Wtedy omijam ten korek pasem lewym, wjezdzam na wewnetrzny pas i zmieniam pas od razu wlasciwie skrecajac w prawo bo jest to dosc male rondo, o malym promieniu i ciezko w dwoch manewrach to zrobic. Autobusy natomiast, mimo iz zjezdzaja dopiero 3 zjazem zawsze laduja sie na pas prawy. Podejrzewam, ze to z uwagi na gabaryty...
Ja nie powolujac sie na zadne paragrafy i zapisy w kodeksie uwazam, ze jesli wjade ktorym pasem chce na rodno, to moge sobie pozniej jezdzic w kolko i nikt nie powinen miec do mnie pretensji. Natomiast sprawa zupelnie inaczej ma sie w momencie, kiedy to linie poziome reguluja ruch. Tak jak w przypadku nowego ronda "radosława"
I oczywiscie uwazam, ze aby zjechac pierwszym zjazdem nalezy sie ustawic na prawym pasie.
maciej napisał/a:
MaReK, ale jaki to ma związek z naszą dyskusją?
Bo nie rozumiem co nam chciałeś przekazać?
Yyyy... no chcialem sie podzielic z Wami przygoda moja i tym com zaslyszal w telewizorze. Wiem, ze telewizja klamie, ale w tym przypadku chyba nie
Co do sytuacji z mini, to troche jednak roznica.
Bo jakby nie bylo tam gosc mial zielone i byl na pierwszenstwie (teoretycznie).
Tutaj gdzie ma swiatel, a sa tylko pasy ruchu, to jak ktos mi wjedzie w lewy bok to tylko i wylacznie w momencie jesli przetnie pas ruchu.
_________________ Chiptuning: R25, R45, R75, 200/600 SDi, BMW (tuning, dpf serwis), VW Group (tuning, dpf serwis)
ROVER 75/ZT: diagnostyka, kodowanie, adaptacja zegarów, dodawanie kluczyków: używane piloty, nowy transponder (immo)
Kontakt: PW, 512 208 367, marek@roverki.eu
Ja nie powolujac sie na zadne paragrafy i zapisy w kodeksie uwazam, ze jesli wjade ktorym pasem chce na rodno, to moge sobie pozniej jezdzic w kolko i nikt nie powinen miec do mnie pretensji.
I dlatego ronda klasyczne to taka masakrra w Polsce.
Jak chcesz jeździć w kółko to jeździj lewym pasem, wtedy przynajmniej na prawym pasie będzie mógł się toczyć normalny ruch, a jeżdżąc prawym blokujesz całe rondo.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum