Forum Klubu ROVERki.pl :: [R75] Czujniki
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R75] Czujniki

czujnki
Autor Wiadomość
raffi5000 




Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Aberdeen



Wysłany: Pon Lis 09, 2009 20:05   [R75] Czujniki
Typ: T Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.8 Rok produkcji: 2003

Witam, słyszałem, ze komputer otrzymuje dane potrzebne do obliczenia mieszanki na podstawie dwóch czujników temperatury. Czujnik temperatury oleju (Oil Galery Temperature Sensor) i z czyjnika temperatury wody. Z tym, że ponoć są dwa czujniki temperatury wody, jeden wskazuje temp na zegarze na desce rozdzielczej, a drugi podaje dane dla kompa. Pytanie, gdzie te czujniki znaleźdź ?
Ostatnio zmieniony przez kasjopea Sro Lis 24, 2010 21:08, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Pon Lis 09, 2009 20:05   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
SeniorA 




Pomógł: 591 razy
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 4888



Wysłany: Pon Lis 09, 2009 22:44   

raffi5000 napisał/a:
słyszałem, ze komputer otrzymuje dane potrzebne do obliczenia mieszanki na podstawie dwóch czujników temperatury.
a ja myślę, ze głównie decydują dane z HO2S (sondy). Komputer otrzymuje między innymi, dane z czterech czujników : ciśnienia oleju, temp. powietrza zewnętrznego ( ATT ), temp. płynu ( ECT , w kolanku wyjściowym cieczy ze silnika ) , i temp. powietrza wlotowego ( IAT ).
pozostale to : PAS, MAP, TP, CKP, CMP, HO2S.
_________________
Andrzej
Pozdrawiam
 
 
raffi5000 




Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Aberdeen



Wysłany: Wto Lis 10, 2009 15:48   

czyli za co się zabrać ? Pytam ponieważ spalanie mam diabelskie. 21 mpg (16 l/100km). Zdaje się, że powinno się utrzymać na ok 32 - 36 mpg. Poza tym, gdy już auto porządnie rozgrzane, to trochę inaczej pracuje i traci troche temperament. Może na ssaniu ciągle pracuje ?? ?
 
 
SeniorA 




Pomógł: 591 razy
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 4888



Wysłany: Wto Lis 10, 2009 16:32   

raffi5000 napisał/a:
czyli za co się zabrać ?
najprościej , to sprawdzić testerem diagnostycznym gdzie jest błąd, bo samemu to teraz można tylko skontrolować filtr powietrza ,ciśnienie w oponach,blokowanie lub nie hamulców, przewietrzanie skrzyni korbowej i czy nie ma wycieków paliwa albo czy wszystkie przewody elektryczne są podpięte przy silniku , a reszta zależy od sterownika silnika ECM i wszystkich czujników układu kontroli MEMS.
_________________
Andrzej
Pozdrawiam
 
 
oprawca_1978 




Pomógł: 143 razy
Dołączył: 09 Lip 2008
Posty: 1515
Skąd: Zegrze



Wysłany: Wto Lis 10, 2009 16:42   

Do obliczenia teoretycznej ilości powietrza, jakie silnik zasysa, komputer silnika wykorzystuje dane z czujnika podciśnienia w dolocie oraz z czujnika temperatury powietrza tamże. Jest to pomiar pośredni. Na pewno bierze też dane z czujnika temp. cieczy chłodzącej, którego dane decydują, jaką temperaturę "widzi" komputer oraz jego wskazania wykorzystywane są symulacji funkcji automatycznego ssania (podwyższenie obrotów biegu jałowego + pewnie nieco zwiększone czasokresy otwierania wtryskiwaczy, by mieszankę wzbogacić nieco?)
No i nad wszystkim czuwa sonda lambda. W tych silnikach są sondy czteroprzewodowe, czyli sonda ma grzałkę. A jeśli ma ona grzałkę, to oznacza, że jej wskazania brane są przez komputer silnika zaraz po jego odpaleniu, choć nie jestem pewien.

Generalnie, jeśli silnik jest mechanicznie w dobrym stanie, rozrząd nie jest przestawiony, zawory trzymają, a pali on nienaturalnie dużo paliwa - to trzeba patrzeć przede wszystkim na sondę lambda.
_________________
Człowiek pochodzi od małpy. W czerwonym.
 
 
raffi5000 




Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Aberdeen



Wysłany: Wto Lis 10, 2009 18:03   

ok...zgadzam się co do sondy. Ale chciałbym podkreślić, że nie zawsze można ufać pomiarom komputera diagnostycznego. Miałem volvo wcześniej, gdzie komp niczego nie wskazywał, czeck engine też się nie świecił, a czujnik temperatury cieczy chłodzącej był uszkodzony. Wykazała to dopiero wymiana. Poprostu po wymianie wszystko wróciło do normy. Może być w tym przypadku tak samo. Może jednak sonda walnięta ? Lub czujnik temperatury cieczy chł. Podłączałem auto do komputera, który pokazuje p1520 oil temp sensor

[ Dodano: Wto Lis 10, 2009 18:03 ]
jest jeszcze jedna sprawa...miałem rozszczelnienie turbiny, którą trzeba było wymienić. Podczas demontarzu widziałem, że sonda pierwsza, ta zaraz za kolektorem zalana była cała olejem. Po wymianie turbo, sondę wyczyściłem szmatką i poprostu wkręciłem. A czy jeżeli do intercoolera dostało sie trochę oleju, to może to mieć jakiś paskudny wpływ ?
 
 
SeniorA 




Pomógł: 591 razy
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 4888



Wysłany: Wto Lis 10, 2009 20:05   

raffi5000 napisał/a:
Może jednak sonda walnięta ? Lub czujnik temperatury cieczy chł. Podłączałem auto do komputera, który pokazuje p1520 oil temp sensor

Czujnik temperatury oleju jest w obudowie/mocowaniu filtra ten pionowo wkręcony ,bliżej filtra ( pod kątem i dalej jest czujnik ciśnienia ).
raffi5000, jeśli chcesz sprawdzić czujniki temperatury oleju i płynu chłodzącego to podaję niżej ich charakterystykę. Jest jednakowa dla obu czujników.Przy sprawdzaniu rezystancji , zapłon ma być wyłączony.Przy napięciu zapłon włączony.

temp.[ st.C ] 0 , 20 , 50 , 75 , 85 , 100
rezyst. [ om ] 5719 , 2814 , 810.9 , 333.4 , 241.2 , 152.9
nap. [ Volt ] 3.99 , 3.04 , 1.54 , 0.774 , 0.385 , 0.338

należy odczytać : np. dla temperatury 20 st.C , rezystancja 2814 om. i napięcie 3.04 V

Czujniki "przerabiają" napięcie 5V
_________________
Andrzej
Pozdrawiam
 
 
raffi5000 




Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Aberdeen



Wysłany: Wto Lis 10, 2009 23:43   

super super...a co z lambdą ? Może mieć foulta ? Była zawalona nieźle olejem.
 
 
SeniorA 




Pomógł: 591 razy
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 4888



Wysłany: Sro Lis 11, 2009 09:29   

raffi5000 napisał/a:
a co z lambdą ? Może mieć foulta ? Była zawalona nieźle olejem.
z objawów wynika , że tak. Przy usterce sondy, sterownik przeprowadza własną adaptację układu dawkowania/składu paliwa , a błąd zostaje w pamięci. Wyniki można zinterpretować , bo gdy lambda jest równa 1 (skład mieszanki stechiometryczny ),to napięcie powinno być 0.45-0.5V. Gdy napięcie rośnie do 0.9 V to mieszanka jest bogata ( lambda spada nawet do 0.8 ) , a w przypadku mieszanki ubogiej ( lambda do 1.2 ) napięcie spada do 0.1 V. Czujniki działają prawidłowo dopiero po nagrzaniu się do temp. powyżej 300 st.C i tylko w szczególnych stanach pracy silnika. Praktycznie napięcie wyjściowe sondy waha się od 0.1 do 0.8 V ( dla 900 st.C ) .
Parametry sondy : marka/typ NTK-MHK 100720
zakres nap. 40 mV - 900 mV
element grzejny - 7 W
_________________
Andrzej
Pozdrawiam
 
 
raffi5000 




Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Aberdeen



Wysłany: Czw Lis 12, 2009 20:02   

lambda wymieniona na nową i żadnej różnicy. wskaźnik spada nadal. Ale nie mówiłem o tym, że jak mu lekko dodam gazu i puszczę pedał, to podczas spadania obrotów słyszę takie jakieś mruczenie. A gdy otworzę maskę, to słyszę jakieś syczenie dochodzące z dołu silnika. Czy komora wały korbowego się zapowietrza /? I co jeśli czujnik położenia wału jest źle umocowany, lub uszkodzony ? Pytam, bo przy wymianie turbiny był wyciągany.
 
 
krzych 




Pomógł: 21 razy
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 163
Skąd: Poznan-Irl



Wysłany: Czw Lis 12, 2009 22:18   

raffi5000 napisał/a:
czyli za co się zabrać ? Pytam ponieważ spalanie mam diabelskie. 21 mpg (16 l/100km). Zdaje się, że powinno się utrzymać na ok 32 - 36 mpg. Poza tym, gdy już auto porządnie rozgrzane, to trochę inaczej pracuje i traci troche temperament. Może na ssaniu ciągle pracuje ?
zapewne jezdzisz tylko krotkie odcinki po miescie ,mysle tak poniewaz moj pali tyle samo 21-g ale w trasie jest juz duzo lepiej miesci sie w 9 na 100 km.Tez miałem wymienione turbo na nowe do tego 2 nowe lambdy,niestety autko zaczeło przerywac .Teraz czekam za nowymi cewkami,przewodami i swiecami.Jak wymienie to mam nadzieje ze to spalanie troche spadnie :roll:
 
 
raffi5000 




Dołączył: 26 Sie 2009
Posty: 50
Skąd: Aberdeen



Wysłany: Czw Lis 12, 2009 22:50   

Tak, a do tego licznik konsumpcji miał zerowany po wymianie. Nigdzie nie jeździłem poza maistem. mam na mysli jakich dłuzszych tras. Praca, zakupy...miasto. Ale zastanawia mnie spadek temperamentu auta po konkretnym rozgrzaniu silnika. Diagnostyka pokazuje uszkodzenie czujnika temperatury oleju. Narazie nie mogę go dostać, ale może to być przyczyna ?
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Wto Sie 03, 2010 14:50   

raffi5000 napisał/a:
Pytanie, gdzie te czujniki znaleźdź ?
Rozmieszczenie czujników 1.8/1.8T
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R75]Czujniki, czujniki wszędzie czujniki, od czego?
pawelbanan Rover serii 75, MG ZT 0 Pon Lut 03, 2014 16:08
pawelbanan
Brak nowych postów [R75] Czujniki ABS tył.
lukkrak Rover serii 75, MG ZT 6 Sro Lut 16, 2011 22:46
kris-tofer
Brak nowych postów [R75] Czujniki ABS
Gość Rover serii 75, MG ZT 45 Nie Cze 10, 2012 17:08
kris-tofer
Brak nowych postów [R75] Czujniki klocków ham.
volverin Rover serii 75, MG ZT 1 Czw Kwi 08, 2010 20:45
apples
Brak nowych postów [R75] Jak wyciągnąć czujniki ABS?
kris-tofer Rover serii 75, MG ZT 8 Sob Lip 25, 2009 19:36
kris-tofer



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink