Hello, ale na kostce sprawdzi miernikiem na jaki bieg ma napięcie podawane, wg artykułu Mariana_K stary typ silniczka czyli 3 biegowy, za najwyższe obroty decyduje podawanie napięcia przez przewód fioletowy, nie wiem jak jest w wersjach z rezystorami, apples Ty masz na rezystorze to się możesz wypowiedzić
[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 09:59 ]
czyli jeśli załącza się najszybszy bieg wentylaotra to najprawdopodobniej włącza go czujnik temp. silnika aby szybko schłodzić, a wolniejsze obroty są dla klimy w zależności też od sprężenia czynnika, ale to inna historia w zależności od prędkości jazdy też
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Sob Mar 06, 2010 10:09
Z zasadą działania to dokładnie jest tak
Praca wentylatora przy chłodzeniu samego układu chłodzenia - bez AC.
Włączanie wentylatora - 3 biegowy
1. bieg - 100°C do 105°C
2. bieg - 106°C do 111°C
3. bieg - 112°C do 119°C
Włączanie wentylatora - 2 biegowy
1. bieg - 100°C do 111°C
2. bieg - 112°C do 119°C
Jeżeli włączymy AC wentylator automatycznie startuje na 1 biegu. Jeżeli wystąpi dodatkowo temperatura z przedziału wymienionego wyżej, wentylator uruchamia się z prędkością o 1 bieg wyższą.
Np. Pracuje na 1 biegu, temperatura w układzie chłodzenia wzrasta do 102 to automatycznie wskakuje bieg 2 wentylatora.
[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:09 ]
Jeżeli jest wypięty bezpiecznik F4 to wentylator powinien nie chodzić. Jeżeli chodzi to włącza go czujnik klimatyzacji który znajduje się na rurce aluminiowej obok poduszki silnika.
gronel wypnij kable z tego czujnika i zobacz co się stanie.
Ostatnio zmieniony przez apples Sob Mar 06, 2010 10:12, w całości zmieniany 1 raz
a jeśli walnięty jest czujnik temp. silnika i podaje wysoką wartość temperatury no to włącza się wentylator, jeśli ECON jest włączony to ja innej opcji nie widzę, bo chyba silnik się nie przegrzewa, tym bardziej, że wentylator startuje od razu, a silnik i tak jest ciężko dogrzać, no i jest zimno. Jak myślisz, jeśli czujnik temp. jest zdrowy to może jakieś zwarcie poszło? bo ECON wyłącza sprężarkę a wtedy czujnik ten od AC nie ma nic do tego już
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Sob Mar 06, 2010 10:13
Ale czujnik ma sprawny bo go sprawdzał w komputerze. Pokazuje prawidłowe wartości. Panel załącza i wyłącza kompresor. Ze schematu wynika że sygnał z tego czujnika nie idzie ani przez ECU, ani nie jest zależne od panelu sterowania. Robi pomiar cały czas.
wiem, bo czytałem, ale myślę już o wszystkich opcjach.... skoro ECU podaje napięcie na wentylator, to może on nie podaje "+" tylko steruje masą, gdy doszło do zwarcia np z powodu wilgoci, masę może coś innego podawać np z innego kabla - układu lub z karoserii ale nie jestem pewny czy ecu podaje + czy -
[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:18 ]
apples napisał/a:
sygnał z tego czujnika nie idzie ani przez ECU, ani nie jest zależne od panelu sterowania
a co z wartościami
apples napisał/a:
Włączanie wentylatora - 3 biegowy
1. bieg - 100°C do 105°C
2. bieg - 106°C do 111°C
3. bieg - 112°C do 119°C
Włączanie wentylatora - 2 biegowy
1. bieg - 100°C do 111°C
2. bieg - 112°C do 119°C
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Sob Mar 06, 2010 10:21
według schematu masa jest cały czas na wentylatorze. Sygnał z ECU idzie na układ sterująca przy przekaźnikach. Układ sterujący odpowiada za dobór prędkości poprzez podanie sygnału na konkretny przekaźnik.
Sygnał z ECU idzie na jednostkę sterująca przy przekaźnikach
na przekaźniki przy wentylatorze?
są dwie drogi: albo sygnał z klimy, albo z silnika o jego przegrzeawaniu się, skoro czujnik temp. silnik jest OK to pozostaje klima, ale wtedy ECON załatwił by całą sprawę wyłączając sprężarkę, chyba, że jest taka jeszcze opcja, że czujnik ciśnienia AC działa niezależnie od ECON (bo ten tylko sprężarką steruje) jeśli by tak było, to czujnik ciśnienia AC jest walnięty i cały czas pokazuje za duże sprężenie czynnika, lub coś jest ze sprężarką i nie wyłącza się przy naciśnięciu ECON
cały czas głośno myślę, bo nie dysponuję schematami
A sprawę może rozwiązać T4
[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:30 ]
apples, z rana się najlepiej myśli
[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 10:32 ] gronel, posłuchaj czy pomimo aktywnego ECON słychać, że chodzi sprężarka klimy czy nie i czy ta węższa rurka od klimy z czynnikiem robi się ciepła po pewnym czsie, no i z jaką prędkościa kręci się wentylator, czy w miarę spokojnie czy robi dobrą zawieruchę
Pomógł: 564 razy Dołączył: 27 Mar 2009 Posty: 5678
Wysłany: Sob Mar 06, 2010 11:53
Nie do końca. Przeczytaj co napisałem wyżej i zależności obrotów silnika. U niego chodzi na zimnym i na ciepłym tak samo. Ma walnięty raczej też rezystor lub uwalone szczotki w zależności od wentylatora.
ok. Popołudniu przychodzi dobry znajomy elektronik Bedziemy naprawiać, sprawdzimy przekaźnik i rezystor w pudełeczku przy wentylatorze, jak coś się dowiem to napiszę.
[ Dodano: Sob Mar 06, 2010 23:21 ]
Po 9 godzinach usterka zlikwidowana A więc tak. Zdemontowałem pół samochodu aby dostać się do wiatraka. Silnik był w porządku, szczotki dobre ok 2cm każda. W pudełku przekaźniki dobre (podłączone pod prąd i miernik) Płytka została na nowo przelutowana ale nie było nic uwalone, więc teoretycznie sprawna. Po złożeniu roverka do kupy mieliśmy odłączyć czujnik od ciśnienia klimy, ale okazało się że wentylator działa już poprawnie, czyli nie włańcza się od razu, tylko np. jak klima na LO, wtedy kręci.
Ale ......... jedna awaria naprawiona, więc musiała powstać druga
Na kompie w pozycji 7.0 temp 2,3 sC czyli odczyt poprawny
ale w pozycji 7.1 temp -30 sC odczyt temp. na zewnątrz - odczyt błedny.
Jeśli wiecie o co kaman to piszcie
Pomógł: 591 razy Dołączył: 14 Sty 2009 Posty: 4888
Wysłany: Nie Mar 07, 2010 00:22
gronel napisał/a:
ale w pozycji 7.1 temp -30 sC odczyt temp. na zewnątrz - odczyt błedny.
Jeśli wiecie o co kaman to piszcie
czujnik temperatury zewnętrznej nie podpięty albo uszkodzony, brak kontaktu ( jest w zderzaku po prawej stronie za kratką wlotu powietrza ), albo potrzebuje czasu ( nieraz kilka godź. )by się uaktywnić po odłączeniu .
Przed rozebraniem ściągałeś przewody z czujnika klimy?
Czujnika od klimy nie odpinałem (chodzi o czujnik umieszczony na rurkach od klimy w lewej czesci samochodu nad termostatem ?)
Czujnik temperatury zewnętrznej podpięty jest na 100%, tylko jeżeli on potrzebuje czasu to dzisiaj to sprawdzę, może już się namyślił.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum