Forum Klubu ROVERki.pl :: [R75] Rezystor wentylatora, przegrzewanie układu
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R75] Rezystor wentylatora, przegrzewanie układu
Autor Wiadomość
Pieta 




Pomógł: 72 razy
Dołączył: 10 Wrz 2009
Posty: 1025
Skąd: Gdańsk

Rover 75

Wysłany: Sro Maj 16, 2012 08:35   

Może być
jest to zamiennik innej firmy

Jezeli nie masz lutownicy min 100W do przylutowania przewodów (grube kable) lepiej od razu przygotuj zaciskarkę. Ja zaciskałem przewody na końcówkach rezystora za pomocą tulejek.

Uważaj na kńcówki rezystra, są bardzo delikatne i łatwo je można odłamać.
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Sro Maj 16, 2012 08:35   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
markozalko 



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 11 Kwi 2010
Posty: 1051
Skąd: Ostrołęka



Wysłany: Sro Maj 16, 2012 08:55   

Wiesz ja to se mogę :) :) Majster będzie mi to robił. Jeśli mówisz że jest oki to kupuję dzięki
 
 
PD 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Kwi 2007
Posty: 270
Skąd: Rybnik



Wysłany: Pon Cze 10, 2013 16:50   

no i nie mam 1 biegu ;/
mam pytanie czy zamiast rezystora 0,47 Ohm mógłbym zamontować 1 Ohm?
czy prędkość obrotowa wentylatora byłaby za szybka?
_________________
Był R75 CDT 2.0 2001r. automat sedan, jest R75 Tourer CDT 2.0 , 2001r.
 
 
 
Vickers 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 30 Kwi 2008
Posty: 113
Skąd: Kłodnica



Wysłany: Pon Cze 10, 2013 19:19   

PD napisał/a:
czy prędkość obrotowa wentylatora byłaby za szybka?


Raczej za wolna. Połącz dwa takie 1ohm równolegle i otrzymasz ~0,5 ohma.
 
 
PD 




Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Kwi 2007
Posty: 270
Skąd: Rybnik



Wysłany: Pon Cze 10, 2013 21:08   

no tak:) nie w ta strone sobie to przeliczylem:) niestety mam tylko jeden 1Ohm wiec bede musial kupic w tme... a jak myslisz 220mOhm bedzie za maly?
dzieki i pozdrawiam
_________________
Był R75 CDT 2.0 2001r. automat sedan, jest R75 Tourer CDT 2.0 , 2001r.
 
 
 
haszczyc 



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 27 Lut 2009
Posty: 1631
Skąd: Zabrze

Rover 75

Wysłany: Wto Cze 11, 2013 10:25   

PD, kup ten ktory jest polecany na forum ja go mam i dziala do dzis
 
 
wellman 




Pomógł: 54 razy
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 934
Skąd: Przejdź do mapy

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 11, 2014 14:40   

Witam, podpinam się pod temat wentylatorowo-rezystorowy.

Zrobiło się cieplej, coraz częściej pojawiają się momenty, gdy klima mogłaby być przydatna, a tu nic. Czasem z nawiewów poleci lodowate powietrze, ale to na ogół przy większych prędkościach. Na postoju mimo temperatury 18 st. bywa, że nawet ciepłe leci.

R75 mam od pół roku, wcześniej nie zwróciłem uwagi, teraz wczytałem się trochę i zauważyłem problem. Teoretycznie nie przegrzewa się. Wskazówka działa jak trzeba (przeszła test deski z IPK) i pokazuje max. środkową pozycję na skali. Test klimy pokazuje FC 00 w słoneczny dzień i błędy czujnika nasłonecznienia w pochmurny, więc też ok.

No i ostatnio zwróciłem uwagę na wentylator chłodnicy. Jakby nie ustawić panelu klimy - nie kręci. ECONO - nie kręci, Auto - nie kręci, nadmuch na przednią szybę - nie kręci.

Mam CDT z 2003r. Widzę przez łopatki, że ma ten rezystor przykręcony w środku i tutaj pojawia się pytanie: czy jest jakaś metoda (poza od razu wymianą rezystora), żeby sprawdzić czy wina leży po stronie tego elementu czy raczej jest problem z silnikiem wentylatora?

Dzięki za wskazówki i pozdrawiam!
_________________
"Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
 
 
domel101 



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 479
Skąd: prudnik

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 11, 2014 19:23   

jeżeli ustawisz na panelu klimy nawiew na szybę i went. też nie kręci tak jak mówisz to masz uszkodzony wentylator. Do rozebrania i sprawdzenia szczotki oraz komutator lub wymiana. Bo ten rezystor odpowiada tak jakby za niższy bieg jak dobrze pamiętam
 
 
 
wellman 




Pomógł: 54 razy
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 934
Skąd: Przejdź do mapy

Rover 75

Wysłany: Nie Kwi 13, 2014 10:35   

Dzięki, domel. Czyli teraz wiem, że to silnik wentylatora. Więc najszybszą opcją byłaby chyba wymiana, a z samą taką operacją dużo roboty już. Stąd drugie pytanie, na które odpowiedzi we wcześniejszych tematach jest dużo, ale żadnej definitywnej.

Jak wiemy, oryginalny wentylator do R75 jest koszmarnie drogi w porównaniu z innymi. Więc - od jakiego innego wozu można nabyć wentylator (lub sam silnik), aby możliwie bezproblemowo pasował?

Chciałbym wyjąć sam silnik i na jego miejsce włożyć inny, na którym dałoby się zamontować obecne łopatki, czyli - jeśli dobrze rozumiem - musiałby mieć identyczny trzpień.
_________________
"Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
 
 
AdaskoC 




Pomógł: 86 razy
Dołączył: 09 Maj 2013
Posty: 1730
Skąd: Ciechanów



Wysłany: Nie Kwi 13, 2014 11:34   

wellman, czytam ten temat od początku i jeśli chcesz to sprzedam Ci za dużo niższą cenę sprawny wentylator, bo mi to zbędne jest :) Kompletny z obudową itp. Jeśli masz kombinować i uprawiać druciarstwo to szkoda roboty.

Odezwij sie na PW to pogadamy.
 
 
domel101 



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 479
Skąd: prudnik

Rover 75

Wysłany: Nie Kwi 13, 2014 11:58   

wellman, odezwij się do AdaskoC, bo jest możliwość założenia wenta od chryslera, ale on jest mniejszy i pewnie jego wydajność też, a więc klima może niedomagać a i układ chłodzenia też. Ja swój nowy 2 biegowy zapłaciłem na e-bayu z przesyłką z angli 970zł.
 
 
 
zedziczek 



Pomógł: 34 razy
Dołączył: 06 Lis 2012
Posty: 497



Wysłany: Nie Kwi 13, 2014 16:54   

http://www.ebay.co.uk/itm...=item338c859e47

za przesyłkę niestety 35 funtów lepiej byłoby kogoś dorwać kto będzie jechał na święta ale dużo czasu nie ma :)
 
 
domel101 



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 479
Skąd: prudnik

Rover 75

Wysłany: Nie Kwi 13, 2014 17:17   

zedziczek napisał/a:
za przesyłkę niestety 35 funtów lepiej byłoby kogoś dorwać kto będzie jechał na święta ale dużo czasu nie ma

no ja miałem ten luksus, że małżonki kuzynka jest w anglii i to ona kupiła mi wenta na ebayu ale wysłała prywatnie do mnie i wyszło mega dużo taniej i kurier prosto z anglii przyjechał(transit z kierą u pasażera), na szczęście byli to polacy to można było się bez problemu dogadać, paczkę przywieźli koło 2 w nocy :mrgreen:
 
 
 
wellman 




Pomógł: 54 razy
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 934
Skąd: Przejdź do mapy

Rover 75

Wysłany: Czw Kwi 17, 2014 18:40   

Panowie, właśnie wróciłem z nierównej potyczki ja vs wentylator.

Rozebrałem przód roverka, zdjąłem wenta i... po podłączeniu "na krótko" silnik działa idealnie, wolniej, szybciej, no krótko mówiąc idealnie. To myślę sobie, że pewnie padł ten taki sterownik, więc wymienię sobie cały went z obudową na ten, co kupiłem od AdaskoC.

Podłączyłem więc tego kupionego wenta z jego sterownikiem i... nic. Gdy przekręcam kluczyk lekko dygnie i stoi, włączam klimę i słychać jak przekaźnik w sterowniku cyknie ale wentylator ani rusz.

Oczywiście sprawdziłem też na krótko ten kupiony i... też działa. Sprawdziłem przekaźnik (zamieniłem z działającym przekaźnikiem ogrzewania tylnej szyby) w skrzynce przy silniku, sprawdziłem bezpiecznik. Sprawdziłem, czy pojawia się napięcie we wtyczkach do wentylatora (choć z braku miernika nie sprawdzałem wartości napięcia).

Zastanawiam się teraz jak to tam powinno działać? W jednej wtyczce mamy 3 przewody, w drugiej 2. Jedna to zapewne zasilanie, druga to sterowanie.

Co mogę jeszcze zrobić, żeby "zaktywować" ten wentylator?
_________________
"Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
 
 
damiwr 




Pomógł: 27 razy
Dołączył: 11 Lis 2008
Posty: 575
Skąd: Mińsk Mazowiecki



Wysłany: Czw Kwi 17, 2014 23:07   

Dziś o 8 ja zaczynam walkę z oryginałem ;) napisze do czego doszedłem.
_________________
.: Podpis użytkownika wymaga edycji :.
 
 
 
wellman 




Pomógł: 54 razy
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 934
Skąd: Przejdź do mapy

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 18, 2014 17:39   

Tej, chyba jestem na drodze do rozwiązania problemu.

Przeanalizowałem schematy z RAVE, poczytałem brytyjskie fora i dochodzę do wniosku, że skoro obydwa wiatraki są sprawne (kręci zarówno mój oryginalny jak i kupiony), na przewodach dochodzących do kontrolera pojawia się napięcie (np. po włączeniu klimy) to przyczyna musi (MUSI!) być w tej skrzynce kontrolera.

Po rozebraniu mojego kontrolera widzę dokładnie taki obrazek:


Natomiast w skrzyneczce z kupionego wenta jest coś takiego:


Wychodzi na to, że kupiłem went ze sterownikiem od benzyny, gdzie sterowanie wentem odbywa się bezpośrednio przez przekaźniki. Natomiast w dieslu do sterowania przekaźnikami wykorzystywany jest modulator na płytce konwertujący sygnał z ECM. Stąd podłączenie w całości nowego wenta nie zadziała z moim dieslem.

Pozostaje zatem sprawdzić po kolei przekaźniki w moim module sterującym i modlić się, żeby problemem nie była PCB. Ewentualnie może ktoś ma zbędny moduł sterujący taki jak na pierwszym zdjęciu wyżej? Chętnie odkupię w rozsądnej cenie. :-)
_________________
"Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
 
 
kalafior 




Pomógł: 3 razy
Dołączył: 22 Lip 2011
Posty: 389
Skąd: lubelskie



Wysłany: Pią Kwi 18, 2014 18:18   

zly trop
mam diesla i ten drugi modul sterujacy wszystko dziala jak powinno

[ Dodano: Pią Kwi 18, 2014 19:18 ]
raczej obiawy wskazuja na nie dzialajaca klime uszkodzona nieszczelna sprezarka lub brak ,mala ilosc czynnika w ukladzie
 
 
wellman 




Pomógł: 54 razy
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 934
Skąd: Przejdź do mapy

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 18, 2014 18:37   

Nie wiem, kalafior, jak to działa u Ciebie, ale u mnie za cholery nie chce. Twój wiatrak miał taki sterownik oryginalnie czy przekładałeś?

Pogląd z brakiem możliwości podłączenia sterownika bez PCB do diesla wyczytałem tutaj: http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=523561

Do tego jak przeczytałem w RAVE: "The ECM delivers a pulse width modulated (PWM) signal to the cooling fan assembly." i to dotyczy tylko wersji silnikowej M47R.

Tutaj natomiast mamy różne rodzaje PCB montowane w tych sterownikach:


Logicznie myśląc jest mało prawdopodobne, aby zwykły przekaźnik poradził sobie z interpretacją sygnału o zmiennej szerokości. Stąd - mówiąc po chłopsku - są te scalaki na PCB.

Poza tym jak inaczej wyjaśnić, że wiatraki obydwa podłączone na krótko działają, napięcie jest na przewodach dochodzących do sterownika (i pojawia się na odpowiednim wg. schematu pinie, gdy włączę klimę) ale nic się kręci? Przekaźniki w sterowniku, który kupiłem sprawdziłem jako pierwsze i też są sprawne. Więc co jest nie tak?

Test klimy nie wykazuje błędów, z resztą bywa, że przez moment poleci lodowate powietrze, gdy się jedzie (pęd powietrza "wdmuchnie"), a na postoju wali gorącym. Klima była niedawno nabita (to była moja pierwsza myśl) i szczelność też sprawdzona. Wtedy właśnie odkryłem, że wiatrak nie działa.
 
 
kalafior 




Pomógł: 3 razy
Dołączył: 22 Lip 2011
Posty: 389
Skąd: lubelskie



Wysłany: Pią Kwi 18, 2014 18:59   

wymienialem caly went ze sterownikiem z oryginalnego na ten z dwoma przekaznikami,
 
 
dukat11 




Pomógł: 203 razy
Dołączył: 02 Lis 2008
Posty: 1449
Skąd: Trójmiasto

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 18, 2014 19:03   

wellman, masz rację walczyłem trochę z wentylatorem i jest sterowany PWM. Bez płytki jest od benzyny
_________________
Pozdr.
Dukat11
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R 75] Rezystor opornicy wentylatora???
taz87 Rover serii 75, MG ZT 2 Pią Cze 14, 2013 18:10
robo
Brak nowych postów [R75] Rezystor wentylatora chłodnic.
jpawel Rover serii 75, MG ZT 57 Nie Sie 23, 2015 17:30
sash997
Brak nowych postów [R75] Rezystor wentylatora chłodnicy Kraków
andyhell Rover serii 75, MG ZT 37 Sro Sie 30, 2017 19:28
sash997
Brak nowych postów [75]Przegrzewanie silnika i
roverek Rover serii 75, MG ZT 2 Pią Sty 27, 2017 15:40
roverek
Brak nowych postów [R75] Przegrzewanie się samochodu
Gesior Rover serii 75, MG ZT 34 Czw Lut 04, 2016 17:03
Dominoz



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink